Potwierdził to [b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w wyroku z 17 lutego 2009 r. (I SA/Bd 15/09)[/b].
Urząd kontroli skarbowej zakwestionował koszty w spółce cywilnej zajmującej się handlem surowcami wtórnymi. Uznał bowiem, że faktury dokumentujące zakupy złomu nie odzwierciedlają prawdziwych zdarzeń gospodarczych, a sprzedawcy nigdy nie prowadzili faktycznej działalności. Obracali tylko fakturami, bez kupowania i sprzedawania towaru.
Wspólnik spółki cywilnej, wobec którego toczyło się postępowanie, twierdził, że w momencie transakcji był przekonany o rzetelności faktur. Argumentował też, że nie może ponosić odpowiedzialności za nieuczciwe działania innych osób.
[srodtytul]Faktura musi być rzetelna...[/srodtytul]
Te tłumaczenia nie przekonały sądu. Podkreślił, że wydatki wynikające z faktur jako „nieponiesione” nie mogą być kosztem uzyskania przychodów. Zdaniem sądu „zwrot „koszty poniesione” oznacza, że ustawodawca w kategorii kosztu podatkowego ujmuje tylko wydatki, które rzeczywiście zostały poniesione przez podatnika wobec wskazanego kontrahenta, a więc mające charakter ostateczny”.
Tymczasem dokumenty przedstawione w tej sprawie nie odzwierciedlały rzeczywistego obrotu gospodarczego, albowiem osoby, które je wystawiały, nie prowadziły faktycznie działalności w zakresie handlu złomem. Nie posiadały bowiem zarówno bazy technicznej, jak i środków transportowych do tego typu działalności.
[srodtytul]...i dokumentować prawdziwe zakupy [/srodtytul]
Jak czytamy w wyroku: [b]„obrót towarem, udokumentowany fakturą, jest zdarzeniem gospodarczym o skutkach podatkowych. Takiej doniosłości nie można natomiast przypisać samym dokumentom (fakturom), które są wprawdzie poprawne pod względem formalnym, ale nie odzwierciedlają rzeczywistego przebiegu transakcji”. Skoro więc faktury nie dokumentowały nabycia złomu, to wydatki nie mogą być podatkowym kosztem. [/b]
Na koniec sąd podkreślił: „to na podatniku ciąży obowiązek prawidłowego i rzetelnego prowadzenia dokumentacji i to podatnik powinien dołożyć należytej staranności, aby przeprowadzone przez niego operacje gospodarcze były ewidencjonowane zgodnie zasadami wynikającymi z odrębnych przepisów”.