[b]Nie[/b] Gdy stawka opłaty prolongacyjnej jest wyższa od stopy referencyjnej, udzielona przez fiskusa ulga w postaci rozłożenia na raty bądź odroczenia terminu płatności podatku lub zaległości podatkowej na podstawie ordynacji podatkowej nie stanowi pomocy publicznej.

Z pomocą publiczną mamy do czynienia, gdy przedsiębiorca uzyskuje przysporzenie na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku, np. uzyskując rozłożenie na raty zapłaty podatku, zamiast odsetek zapłaci niższą opłatę prolongacyjną, która niewątpliwie może być korzystniejsza niż oprocentowanie kredytu bankowego. [b]To właśnie stopa referencyjna jest odzwierciedleniem kosztu kredytu uzyskiwanego na rynku. Jednak gdy stawka opłaty prolongacyjnej jest wyższa, nie ma mowy o pomocy publicznej.[/b]

Obecnie stawka opłaty prolongacyjnej wynosi 7,25 proc., natomiast stopa referencyjna ustalana jest przez organ podatkowy indywidualnie dla każdego ubiegającego się o przyznanie ulgi podatkowej i w roku 2008 nie może być niższa niż 7,02 proc. Oznacza to, że w tym przypadku pomoc udzielona przedsiębiorcy nie będzie stanowiła pomocy publicznej.

[i]Podstawa prawna:

– [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=176376]ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn. DzU z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.)[/link].[/i]