Przedsiębiorcy mogą dokumentować skierowanie wierzytelności na drogę postępowania egzekucyjnego w dowolny, wiarygodny sposób. Wystarczające jest, przykładowo, potwierdzenie odbioru listu z wnioskiem o wszczęcie egzekucji otrzymane z poczty.

Przypomnijmy, że odpisy aktualizujące mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawa o PIT). Przepis ten mówi, że kosztem są odpisy aktualizujące wartość należności, określone w ustawie o rachunkowości, od tej ich części, która była uprzednio zaliczona (na podstawie art. 14 ustawy o PIT) do przychodów należnych, a ich nieściągalność została uprawdopodobniona na podstawie art. 23 ust. 3. W tym wypadku nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną m.in. wtedy, gdy została zasądzona prawomocnym orzeczeniem sądu i skierowana na drogę postępowania egzekucyjnego.

Przepisy nie określają wymaganych dokumentów potwierdzających skierowanie wierzytelności na drogę postępowania egzekucyjnego. Prowadzi to do wniosku, że podatnicy mogą ten fakt dokumentować w dowolny, wiarygodny sposób. W konsekwencji dokumentami potwierdzającymi skierowanie wierzytelności na drogę postępowania egzekucyjnego będzie potwierdzenie nadania wniosku o wszczęcie egzekucji (w tym potwierdzenie nadania wniosku listem poleconym), jak również potwierdzenie odbioru takiego pisma (także otrzymane od poczty). Potwierdzeniem skierowania wierzytelności na drogę postępowania egzekucyjnego będą również wszelkie dokumenty otrzymywane od komornika w toku postępowania, w szczególności zawiadomienie o wszczęciu egzekucji.

Tomasz Krywan, współpracownik Vademecum Głównego Księgowego, ABC Wolters Kluwer Polska