Spółka z branży spożywczej przegrała przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Lublinie sprawę nieuzasadnionego – jej zdaniem – przedłużenia termin zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Sąd podzielił argumenty skarbówki, że transakcje z udziałem spółki mają cechy charakterystyczne dla karuzeli VAT. Trwają też postępowania kontrolne i podatkowe wobec jej kontrahentów.
Sprawa dotyczy spółki zajmującej się handlem towarami spożywczymi, m.in. słodyczami, kawą i olejem rzepakowym. Naczelnik urzędu skarbowego wielokrotnie przedłużał termin i ostatecznie zakwestionował jej zwrot VAT za sierpień 2015 r. Uznał, że zgodnie z art. 87 ust. 2b ustawy o VAT, weryfikacja może obejmować sprawdzenie rozliczeń innych podmiotów biorących udział w obrocie tymi towarami. Tymczasem z zebranego materiału dowodowego wynika, że transakcje z udziałem spółki i jej kontrahentów są wątpliwe, posiadają cechy charakterystyczne dla transakcji karuzelowych, w których obrót już na etapie dostawy do spółki był fikcyjny i służył wyłudzeniu VAT. Spółka pełniła w nich funkcję brokera.