Reklama
Rozwiń

Sygnaliści jeszcze lepiej chronieni. Będą zawiadamiać Państwową Inspekcję Pracy

Pracownicy, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków zawodowych dostrzegą naruszenia prawa, będą mogli zawiadomić o tym Państwową Inspekcję Pracy.

Publikacja: 22.12.2022 07:42

Sygnaliści jeszcze lepiej chronieni. Będą zawiadamiać Państwową Inspekcję Pracy

Foto: Adobe Stock

Tak wynika z najnowszej wersji projektu ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa. Ma on na celu dostosowanie krajowych regulacji do unijnej dyrektywy z 23 października 2019 r., która zobowiązała państwa członkowskie do wdrożenia przepisów chroniących osoby zgłaszające nieprawidłowości. Jednak cały czas regulacje w tym zakresie nie zostały przyjęte przez rząd.

- Minął rok od momentu, w którym regulacje dotyczące zgłaszania nieprawidłowości musiały zostać implementowana do naszego systemu prawnego. Państwa członkowskie powinny bowiem wdrożyć te rozwiązania do 17 grudnia 2021 r. Komisja Europejska dwukrotnie zwracała uwagę Polsce na te kwestie. Trzeba przypomnieć, że odwlekanie realizacji obowiązków wynikających z przepisów unijnych może zakończyć się nałożeniem kar finansowych- wyjaśnia dr hab. Beata Baran - Wesołowska, radca prawny w kancelarii BKB Baran Książek Bigaj.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo pracy
Przepisy o maksymalnych temperaturach w pracy nie tak szybko
Prawo pracy
Krótszy tydzień pracy. Eksperci: pilotaż z mankamentami
Prawo pracy
Zwolniona za unikanie szczepienia na Covid-19. Co odpowie SN?
Prawo pracy
Zmiany w nazwach stanowisk. Mają być neutralne płciowo
Prawo pracy
Czy szef może wysłać załodze maila z danymi odchodzącego pracownika? Ważny wyrok