Sygnaliści jeszcze lepiej chronieni. Będą zawiadamiać Państwową Inspekcję Pracy

Pracownicy, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków zawodowych dostrzegą naruszenia prawa, będą mogli zawiadomić o tym Państwową Inspekcję Pracy.

Publikacja: 22.12.2022 07:42

Sygnaliści jeszcze lepiej chronieni. Będą zawiadamiać Państwową Inspekcję Pracy

Foto: Adobe Stock

Tak wynika z najnowszej wersji projektu ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa. Ma on na celu dostosowanie krajowych regulacji do unijnej dyrektywy z 23 października 2019 r., która zobowiązała państwa członkowskie do wdrożenia przepisów chroniących osoby zgłaszające nieprawidłowości. Jednak cały czas regulacje w tym zakresie nie zostały przyjęte przez rząd.

- Minął rok od momentu, w którym regulacje dotyczące zgłaszania nieprawidłowości musiały zostać implementowana do naszego systemu prawnego. Państwa członkowskie powinny bowiem wdrożyć te rozwiązania do 17 grudnia 2021 r. Komisja Europejska dwukrotnie zwracała uwagę Polsce na te kwestie. Trzeba przypomnieć, że odwlekanie realizacji obowiązków wynikających z przepisów unijnych może zakończyć się nałożeniem kar finansowych- wyjaśnia dr hab. Beata Baran - Wesołowska, radca prawny w kancelarii BKB Baran Książek Bigaj.

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Prawo pracy
Rządowe tarcia w sprawie stażu pracy. Nie tylko ZUS ma uwagi do projektu
Prawo pracy
Czy pracodawca może zapytać o stan zdrowia? Wyjaśniamy
Prawo pracy
Rząd modyfikuje układy zbiorowe pracy. Co się zmieni
Prawo pracy
Sygnaliści zgłaszają nadużycia, których mieli nie zgłaszać
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo pracy
Praca zdalna w odwrocie? Firmy na bakier z formalnościami