Takie uwagi do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP padły podczas prac Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej. 

Wyższe kary dla firm za naruszenie prawa pracy

Nowe rozwiązania zakładają m.in. podwyższenie kar za nielegalne powierzanie cudzoziemcom pracy.

Posłowie tuż przed uchwaleniem ustawy zdecydowali jednak, że będą one dotyczyć także zatrudniania polskich pracowników, co wzbudziło negatywne opinie partnerów społecznych. Sejm przyjął poprawkę polegającą na wprowadzeniu nowego typu wykroczenia, które jest związane z naruszeniem prawa pracownika do wynagrodzenia, a także podnoszącą wysokość sankcji za obowiązujące już w k.p. wykroczenia przeciwko prawom pracownika. Penalizowane będzie m.in. niewypłacenie pensji przez okres co najmniej trzech miesięcy. Z tego tytułu będzie mogła zostać wymierzona grzywna od 5 tys. do 60 tys. zł albo kara ograniczenia wolności.

Ponadto wzrośnie grzywna za wykroczenia zawarte w art. 281 § 1 k.p. Chodzi przykładowo o zawieranie umów cywilnoprawnych, gdy właściwa jest umowa o pracę, brak potwierdzenia na piśmie umowy o pracę przed dopuszczeniem do wykonywania obowiązków służbowych, stosowanie wobec pracowników innych kar niż przewidziane w przepisach o odpowiedzialności porządkowej czy naruszanie regulacji o czasie pracy lub o uprawnieniach związanych z rodzicielstwem i zatrudnianiem młodocianych. Grzywna będzie wynosić od 3 tys. zł do 50 tys. zł (obecnie od 1 tys. zł do 30 tys. zł).

W takich samych granicach (3 tys. – 50 tys. zł) wymierzona będzie mogła zostać grzywna za brak wypłaty wynagrodzenia w określonym terminie lub jego bezpodstawne obniżenie.

Podwyżka kar dla przedsiębiorców. Dyskusja w Senacie

Zarówno sam pomysł podwyżek sankcji, jak i sposób procedowania zmian krytykuje biznes (pisaliśmy o tym w „Rzeczpospolitej”). Podczas posiedzenia komisji Biuro Legislacyjne Senatu miało wątpliwości co do zgodności tych regulacji z konstytucją. Senaccy eksperci wskazali, że zmiany w kodeksie pracy pierwotnie nie były zawarte w projekcie ustawy. Zostały wprowadzone dopiero w drugim czytaniu. Taki tryb procedowania, w ocenie Biura, narusza konstytucyjne standardy.

Marcin Stanecki, główny inspektor pracy, również krytycznie odniósł się do tej propozycji. Jak bowiem wskazywał, kierowanie wniosków o ukaranie w przypadku wykroczeń jest dla inspektorów pracy bardzo czasochłonne.

– Bardziej efektywne byłoby podniesienie grzywien w postępowaniach mandatowych – mówił.

Tomasz Olszówka z Biura Rzecznika MŚP także opowiadał się za wykreśleniem z ustawy przepisów podnoszących kary.

– Potrzebna jest dyskusja na ten temat. Ale ona powinna odbyć się z zainteresowanymi stronami, a nie w drodze poprawki poselskiej – wskazywał.

Czytaj więcej

Najlepsze kraje do życia: nowy raport. Polska w czołówce w jednej kategorii

Obowiązek umowy o pracę między cudzoziemcem a agencją

Ustawa przewiduje też oczywiście zmiany dotyczące zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Wprowadza elastyczną procedurę, która pozwoli poszczególnym powiatom zdecydować, w jakich branżach należy ograniczyć możliwość powierzania pracy cudzoziemcom (na terenie tego powiatu) i w jakim okresie. Nowe przepisy zakładają ponadto możliwość realizowania programów integracyjnych dla cudzoziemców. Przykładowo – publiczne służby zatrudnienia będą mogły tworzyć wyspecjalizowane punkty wspierania ich na rynku pracy.

Na ostatniej prostej wykreślono z ustawy natomiast obowiązek zatrudniania cudzoziemców jedynie na podstawie umowy o pracę.

– Taki wymóg pozostał jednak w odniesieniu do agencji pracy tymczasowej, co jest niedopuszczalne. Takie rozwiązanie ogranicza elastyczność obcokrajowca i agencji, a w rezultacie może powodować powiększenie szarej strefy, nierówne traktowanie pracowników oraz zmniejszenie atrakcyjności naszego rynku pracy dla migrantów zarobkowych – mówiła Nadia Winiarska z Konfederacji Lewiatan.

Etap legislacyjny: Ustawa procedowana w Senacie