Ograniczenie dopuszczalnego nacisku a prawo unijne

Ograniczenie (w jakikolwiek sposób) dopuszczalnego nacisku poniżej 10 ton dla pojedynczej osi nienapędowej oraz poniżej 11,5 tony dla każdej osi napędowej jest niezgodne z prawem unijnym.

Publikacja: 04.12.2019 02:00

Ograniczenie dopuszczalnego nacisku a prawo unijne

Foto: Fotolia.com

W wyroku z 12 czerwca 2019 r., (sygn. II GSK 412/17) Naczelny Sąd Administracyjny ustalił linię orzeczniczą w sprawach z zakresu transportu drogowego, wskazując, że z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu z 21 marca 2019 r., (C – 127/17) jednoznacznie wynika, że jakiekolwiek ograniczenie dopuszczalnego nacisku poniżej 10 ton dla pojedynczej osi nienapędowej oraz poniżej 11,5 tony dla każdej osi napędowej jest niezgodne z prawem unijnym, stanowiąc naruszenie zobowiązań państwa wynikających z art. 3 i art. 7 dyrektywy Rady 96/53/WE. W kontekście deklarowanych w dyrektywie celów do osiągnięcia, wyrok ten dotyczył wspólnego rynku transportowego UE oraz zasady swobody konkurencji.

Pozostało jeszcze 88% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Układy zbiorowe. Jest dobry sposób na ich upowszechnienie
Prawo w firmie
Przełomowy wyrok TSUE w sprawie odpowiedzialności zarządu za podatki spółki
Prawo w firmie
Co obejmie deregulacja? Zespół Brzoski może wrócić do gotowych projektów
Prawo w firmie
Zlikwidują Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców? Jest oświadczenie
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Prawo w firmie
Rząd wytoczy groźną broń przeciw szarej strefie. Dotknie rynku odzieży, obuwia i betonu
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń