Aktualizacja: 28.10.2016 07:00 Publikacja: 28.10.2016 07:00
Foto: 123RF
Okres zimowy ustalony do celów bhp trwa od 1 listopada do 31 marca. Jest więc dłuższy niż zima kalendarzowa, która zaczyna się 22 grudnia, a kończy 21 marca. Okres zimowy charakteryzuje się naturalnym obniżeniem temperatury. Na to pracodawca nie ma wpływu, ale powinien zmniejszyć uciążliwość pracy świadczonej w warunkach zimowych. Dotyczy to przede wszystkim osób pracujących na otwartej przestrzeni, które są szczególnie narażone na czynniki atmosferyczne – głównie niską temperaturę powodującą wychładzanie organizmu.
Mijający rok przyniósł kilka ciekawych ustaw i kilka szkodliwych z punktu widzenia przedsiębiorców. Wciąż brak jest zdecydowanych reform probiznesowych – wynika z raportu firmy Grant Thornton, który „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.
Pierwszy całkowicie elektryczny model Suzuki został właśnie zaprezentowany w Mediolanie. Produkcja e VITARY rozpocznie się wiosną przyszłego roku, a zapewne latem zobaczymy pierwsze egzemplarze na naszych drogach.
Autorzy „Rzeczpospolitej” zdominowali podium XII edycji konkursu Urzędu Patentowego na informację medialną o tematyce własności intelektualnej, w tym przemysłowej.
Podwykonawstwo całości zamówienia w prawie zamówień publicznych nie jest dopuszczalne - powierzyć można wykonanie części zamówienia. A co mówi orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej.
EUDR obejmuje siedem odnośnych towarów, których produkcja, w ocenie ustawodawcy unijnego, w największym stopniu przyczynia się do wylesiania i degradacji lasów - soję, kawę, kakao, bydło, palmę olejową, drewno i kauczuk.
Łatwy w obsłudze, bezpieczny, uniwersalny. Taki powinien być dobry program księgowy i tym właśnie charakteryzuje się Mała Księgowość. Od wystawiania faktur, przez rozliczanie podatków i składek, po zarządzanie magazynem – wszystkie te zadania znacznie ułatwia nasz program.
Polska znalazła się wśród czterech państw, które Komisja Europejska pozwała do Trybunału Sprawiedliwości w związku z niewdrożeniem drugiego filaru globalnej reformy podatkowej.
Dobry program księgowy to podstawa funkcjonowania biura rachunkowego. Jego podstawowym zadaniem jej ułatwienie i przyspieszenie pracy księgowych. Dzięki temu, że program wykonuje podstawowe, powtarzalne zadania, profesjonaliści mogą się skupić na bardziej skomplikowanych zadaniach, lub zaoferować swoje usługi większej liczbie klientów.
Jeżeli temperatura powietrza przekroczy 32 st. C, niektórych prac na zewnątrz nie będzie można wykonywać. W przypadku prac w pomieszczeniach, temperatura graniczna powyżej której nie będzie można wykonywać żadnych prac to 35 st. C. Takie zmiany w zasadach BHP zaproponowało ministerstwo pracy. Projekt jest na etapie uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania. Zgłoszono sporo krytycznych uwag.
• Okulary dla pracownika w PIT, CIT i VAT. Problemy z rozliczeniem • Czy można wrzucić w koszty benefity dla samozatrudnionych? • Co z integracją kas fiskalnych z terminalami płatniczymi? • Czy ryczałt wypłacany za pracę zdalną trzeba oskładkować? • Czy rząd zapomniał o preferencjach w opłacaniu ZUS? • Na PUE/eZUS informacja dla płatników o stanie konta • Cudzoziemcy tylko na etacie? Jest nowa wersja rządowego projektu • Kto się obawia przepisów o maksymalnej temperaturze w miejscu pracy? • Ważne terminy na ten tydzień
Fiskus potwierdza, że pracownikowi, któremu pracodawca zwraca wydatki na okulary, przysługuje zwolnienie z PIT. Skarbówka zgadza się też, że pracodawca może rozliczyć te wydatki w kosztach. Ale nie pozwala na odliczenie VAT.
Przygotowane przez rząd regulacje dotyczące temperatury w miejscu pracy są niejasne i mogą rodzić poważne konsekwencje dla całej gospodarki.
W przypadku pracy zdalnej pracodawca jest zwolniony z niektórych obowiązków, takich jak np. organizacja pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczanie pożarów i ewakuacja, dbanie o stan pomieszczenia pracy czy zapewnienie posiłków profilaktycznych i napojów.
Jeżeli pomimo zastosowania rozwiązań technicznych temperatura w pomieszczeniu przekroczy 35°C, pracodawca będzie musiał czasowo wstrzymać pracę w takim miejscu.
Obowiązek wydawania profilaktycznych posiłków osobom pracującym na zewnątrz trwa od 1 listopada do 31 marca kolejnego roku. Ale czy jest tak również odnośnie zapewnienia im możliwości ogrzania się?
Obowiązkiem pracodawców jest ochrona życia i zdrowia pracowników. Czy w zakresie tego obowiązku firma może wymagać szczepienia, pytać o nie albo zwolnić za jego brak?
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas