Aktualizacja: 24.05.2016 10:29 Publikacja: 24.05.2016 06:20
Foto: 123RF
Pracownik uległ wypadkowi przy wykopie ręcznym. ZUS odmówił mu jednorazowego odszkodowania, bo rzekomo dane z dokumentacji szpitalnej (podane lekarzowi) są niezgodne z protokołem powypadkowym. W nim uznałem zdarzenie za wypadek przy pracy (wprost – byłem świadkiem), ale z dokumentacji szpitalnej to nie wynikało. ZUS podał, że po pierwsze do zdarzenia doszło w innych okolicznościach, niż zapisano w tych papierach, po drugie – sam uraz nie uzasadnia orzeczenia uszczerbku na zdrowiu. Czy pracownikowi przysługuje odwołanie od decyzji ZUS? Czy ma szansę na zmianę ustaleń organu? – pyta czytelnik.
Mijający rok przyniósł kilka ciekawych ustaw i kilka szkodliwych z punktu widzenia przedsiębiorców. Wciąż brak jest zdecydowanych reform probiznesowych – wynika z raportu firmy Grant Thornton, który „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.
Autorzy „Rzeczpospolitej” zdominowali podium XII edycji konkursu Urzędu Patentowego na informację medialną o tematyce własności intelektualnej, w tym przemysłowej.
Podwykonawstwo całości zamówienia w prawie zamówień publicznych nie jest dopuszczalne - powierzyć można wykonanie części zamówienia. A co mówi orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej.
EUDR obejmuje siedem odnośnych towarów, których produkcja, w ocenie ustawodawcy unijnego, w największym stopniu przyczynia się do wylesiania i degradacji lasów - soję, kawę, kakao, bydło, palmę olejową, drewno i kauczuk.
Łatwy w obsłudze, bezpieczny, uniwersalny. Taki powinien być dobry program księgowy i tym właśnie charakteryzuje się Mała Księgowość. Od wystawiania faktur, przez rozliczanie podatków i składek, po zarządzanie magazynem – wszystkie te zadania znacznie ułatwia nasz program.
Polska znalazła się wśród czterech państw, które Komisja Europejska pozwała do Trybunału Sprawiedliwości w związku z niewdrożeniem drugiego filaru globalnej reformy podatkowej.
Dobry program księgowy to podstawa funkcjonowania biura rachunkowego. Jego podstawowym zadaniem jej ułatwienie i przyspieszenie pracy księgowych. Dzięki temu, że program wykonuje podstawowe, powtarzalne zadania, profesjonaliści mogą się skupić na bardziej skomplikowanych zadaniach, lub zaoferować swoje usługi większej liczbie klientów.
Jeżeli temperatura powietrza przekroczy 32 st. C, niektórych prac na zewnątrz nie będzie można wykonywać. W przypadku prac w pomieszczeniach, temperatura graniczna powyżej której nie będzie można wykonywać żadnych prac to 35 st. C. Takie zmiany w zasadach BHP zaproponowało ministerstwo pracy. Projekt jest na etapie uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania. Zgłoszono sporo krytycznych uwag.
Na wniosek pracownika firma powinna mu wydać kopie dotyczących go dokumentów. W jakim terminie i formie trzeba to zrobić? Jak postąpić, gdy teczka zaginęła lub uległa zniszczeniu?
• Okulary dla pracownika w PIT, CIT i VAT. Problemy z rozliczeniem • Czy można wrzucić w koszty benefity dla samozatrudnionych? • Co z integracją kas fiskalnych z terminalami płatniczymi? • Czy ryczałt wypłacany za pracę zdalną trzeba oskładkować? • Czy rząd zapomniał o preferencjach w opłacaniu ZUS? • Na PUE/eZUS informacja dla płatników o stanie konta • Cudzoziemcy tylko na etacie? Jest nowa wersja rządowego projektu • Kto się obawia przepisów o maksymalnej temperaturze w miejscu pracy? • Ważne terminy na ten tydzień
Fiskus potwierdza, że pracownikowi, któremu pracodawca zwraca wydatki na okulary, przysługuje zwolnienie z PIT. Skarbówka zgadza się też, że pracodawca może rozliczyć te wydatki w kosztach. Ale nie pozwala na odliczenie VAT.
Przygotowane przez rząd regulacje dotyczące temperatury w miejscu pracy są niejasne i mogą rodzić poważne konsekwencje dla całej gospodarki.
Choć e-teczki pracownicze można prowadzić już od pięciu lat, wielu pracodawców wciąż się na to nie zdecydowało. Jakie problemy widzą w prowadzeniu akt w formie elektronicznej i czy słusznie się ich obawiają?
Bardzo często rodzaj dokumentu wzbudza wątpliwości, czy należy go dołączyć do akt pracowniczych i do której ich części. Dotyczy to m.in. CV czy potwierdzenia posiadanych uprawnień.
W przypadku pracy zdalnej pracodawca jest zwolniony z niektórych obowiązków, takich jak np. organizacja pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczanie pożarów i ewakuacja, dbanie o stan pomieszczenia pracy czy zapewnienie posiłków profilaktycznych i napojów.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas