Przestój: przez czas awarii pracownik wykona inne zadania

Skierowanie do innej pracy nie ma nic wspólnego z przestojem i powierzeniem w tym czasie odmiennych obowiązków. To drugie może trwać znacznie dłużej niż trzy miesiące w roku.

Publikacja: 14.01.2016 02:00

Przestój: przez czas awarii pracownik wykona inne zadania

Foto: 123RF

Przestój to okoliczność blokująca świadczenie umówionej pracy. Nie oznacza to jednak, że etatowiec w tym czasie nie może wykonywać innej pracy – tzw. odpowiedniej, za którą otrzyma wynagrodzenie przewidziane dla tymczasowo powierzonych obowiązków.

Nie zawsze procesy pracy przebiegają w sposób niezakłócony. Zdarzają się takie sytuacje, gdy mimo szczerych chęci i gotowości do pracy podwładny nie może wykonywać umówionych obowiązków. Takie przemijające przeszkody w realizacji pracy określa się jako przestój. Przepisy nie definiują tego pojęcia. Przyjmuje się, że jest to nieplanowana przerwa w świadczeniu pracy, wywołana obiektywnym brakiem możliwości wykonywania zadań służbowych z powodów technicznych lub organizacyjnych. Reguluje to art. 81 kodeksu pracy.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Rządowa deregulacja w Sejmie. Szybkie tempo prac i krytyka opozycji
Prawo w firmie
Najlepsze studia MBA w Polsce. Wyniki rankingu Perspektywy 2025
Prawo w firmie
Dialog między zamawiającymi a wykonawcami to priorytet. Debata "Rzeczpospolitej"
Prawo w firmie
Układy zbiorowe. Jest dobry sposób na ich upowszechnienie
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo w firmie
Przełomowy wyrok TSUE w sprawie odpowiedzialności zarządu za podatki spółki