Aktualizacja: 29.01.2015 07:26 Publikacja: 29.01.2015 07:26
Ta nierówność stron wynika wprost z ustawy. W świetle prawa zamówień publicznych treść oferty musi być podporządkowana specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zamawiający też decyduje o istotnych postanowieniach umowy, która zostanie zawarta z wybranym w przetargu wykonawcą.
Z drugiej strony opis przedmiotu zamówienia nie może być przez zamawiającego formułowany zupełnie dowolnie. Powinien uwzględniać jego obiektywne potrzeby. Pełna dowolność kształtowania opisu przedmiotu zamówienia uwzględniającego subiektywne preferencje zamawiającego mogłaby bowiem prowadzić do ograniczenia konkurencji i nierównego traktowania wykonawców.
Mijający rok przyniósł kilka ciekawych ustaw i kilka szkodliwych z punktu widzenia przedsiębiorców. Wciąż brak jest zdecydowanych reform probiznesowych – wynika z raportu firmy Grant Thornton, który „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.
Autorzy „Rzeczpospolitej” zdominowali podium XII edycji konkursu Urzędu Patentowego na informację medialną o tematyce własności intelektualnej, w tym przemysłowej.
Podwykonawstwo całości zamówienia w prawie zamówień publicznych nie jest dopuszczalne - powierzyć można wykonanie części zamówienia. A co mówi orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej.
EUDR obejmuje siedem odnośnych towarów, których produkcja, w ocenie ustawodawcy unijnego, w największym stopniu przyczynia się do wylesiania i degradacji lasów - soję, kawę, kakao, bydło, palmę olejową, drewno i kauczuk.
Obecnie klienci mogą sprawdzić opony niczym smartfony, mając dostęp do wnikliwych testów opon, co pozwala im porównywać i analizować konkretne modele i ich parametry w różnych warunkach.
Polska znalazła się wśród czterech państw, które Komisja Europejska pozwała do Trybunału Sprawiedliwości w związku z niewdrożeniem drugiego filaru globalnej reformy podatkowej.
W raporcie „Orlen dla miast” koncern zastanawia się, jak budować współpracę między samorządem, biznesem i nauką na rzecz szeroko rozumianego zrównoważonego rozwoju – mówi Stanisław Barański, dyrektor Biura Zrównoważonego Rozwoju i Transformacji Energetycznej Orlen.
Jeżeli na skutek zmiany umowy ze spółki wystąpili wspólnicy niebędący osobami fizycznymi i pozostali w niej tylko wspólnicy - osoby fizyczne, to można przyjąć, że taka spółka jawna traci status podatnika CIT.
Jeśli doszło do zastosowania zawyżonej stawki VAT, podatnik może dokonać korekty również w przypadku sprzedaży paragonowej. Odmowa zwrotu nadpłaty musi być poparta analizą, która wykaże, że podatnik nie poniósł ekonomicznego ciężaru podatku.
Przekaz stanowi instytucję prawną mającą służyć ułatwieniu rozliczeń w stosunkach trójstronnych. Gdy przekazany spełni świadczenie na rzecz odbiorcy przekazu, następują takie skutki, jakby przekazany świadczył przekazującemu, a przekazujący świadczył odbiorcy przekazu.
Znowelizowane przepisy ustawy powodziowej przewidują, że przedsiębiorcy poszkodowani przez powódź mogą starać się m.in. o umorzenie składek ZUS. A pracownicy z terenów powodziowych będą mogli korzystać z 20 dni wolnych jeszcze w 2025 r.
Zwroty z ugód bankowych z frankowiczami, które są zawierane w celu ograniczenia strat i mają zabezpieczać banki przed skierowaniem sprawy do sądu oraz roszczeniami kredytobiorców, nie mogą być kosztem podatkowym w CIT.
Decyzji określającej podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie można utożsamiać z decyzją nakładającą na ubezpieczonego zobowiązanie, ustalającą wymiar tego zobowiązania lub obniżającą świadczenie. Określenie przez ZUS podstawy wymiaru składek nie oznacza jednoczesnego nałożenia na pracodawcę czy ubezpieczonego zobowiązania do uregulowania stwierdzonych należności lub korekty dokumentacji składkowej.
Skopiowanie ze służbowego komputera poufnych danych stanowi zagrożenie majątkowych i niemajątkowych interesów pracodawcy, a tym samym daje podstawę do rozwiązania stosunku pracy z art. 52 § 1 pkt 1 kodeksu pracy.
Przedsiębiorcy startujący w przetargach, organizowanych na podstawie ustawy z dn. 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (PZP), zapoznają się z dokumentami zamówienia po to, by dokonać rzetelnej wyceny. Umowy nie są tutaj jednak priorytetem, a dla niektórych bywają „kwiatkiem do kożucha”. Co najwyżej, omiata się je wzrokiem, ograniczając do poznania zasad płatności. Warto spojrzeć jednak na umowę nieco bardziej przychylnie, jak na dokument dający wiele możliwości – nie tylko uzyskania wyjaśnień Zamawiającego, ale również odmowy udzielania wyjaśnień. Zarówno informacja, jak i jej brak, są danymi, które czasami warto brać pod uwagę przy szacowaniu ryzyk związanych z realizacją danego zamówienia czy określeniu ceny oferty.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas