Zamawiający często boryka się z problemem, jak należycie oszacować wartość zamówienia. Sprawa niejednokrotnie wydaje się trudna i w praktyce może nasuwać wiele wątpliwości. Od czego więc zacząć? Przede wszystkim trzeba ustalić planowaną liczbę dostaw, robót budowlanych tego samego rodzaju czy usług, które zamierza się nabyć.

Potem należy oszacować ich łączną wartość, niezależnie od tego, czy zamierza się je nabyć jednorazowo w ramach jednego postępowania, czy też sukcesywnie w ramach odrębnych postępowań.

Przede wszystkim trzeba się zastanowić

Tak więc zamawiający powinien się dobrze zastanowić, czego i ile potrzebuje oraz w jakim okresie będzie dokonywał zamówień. Może się bowiem narazić na zarzut błędnego oszacowania wartości, a co za tym idzie – niezastosowania pewnych reguł obowiązujących w ustawie – Prawo zamówień publicznych (p.z.p.).

Regulacje dotyczące konieczności oszacowania wartości zamówienia przedsiębiorca znajdzie wprost w art. 32–35 p.z.p.

Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone z należytą starannością przez zamawiającego.

Uwaga! Trzeba pamiętać, że zamawiający nie może w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy dzielić zamówienia na części lub zaniżać jego wartości.

W orzeczeniu Resortowej Komisji Orzekającej (RKO-64/2008; RKO-19/2009) wskazano, że zabronione są takie podziały zamówień, które zmierzają do uniknięcia stosowania przepisów ustawy. Każdy inny podział zamówienia jest dopuszczalny. Co więcej, zamawiający musi działać „w celu", a więc z zamiarem uniknięcia określonych obowiązków bądź uzyskania szczególnych uprawnień w wyniku ich niespełnienia, w tym przypadku uniknięcia obowiązku przekazania ogłoszenia do stosownego organu promulgacyjnego. Oznacza to, że naruszenia przepisu art. 32 ust. 2 p.z.p. można dokonać, działając jedynie umyślnie, i to w zamiarze bezpośrednim, czyli po prostu celowo.

Konieczne jest także ustalenie (KIO/KD 68/10), że skutkiem zaniżenia wartości zamówienia lub braku zsumowania wartości części zamówienia było niezastosowanie procedur wynikających z przepisów p.z.p. uzależniających rodzaj procedury od wartości zamówienia.

Nie dziel, ?czyli nie zaniżaj

Zamawiający nie może dokonywać podziału zamówienia po to, by zaniżać jego wartość. Chodzi o to, by na skutek ustalenia wartości dla każdej ?z wydzielonych części zamówienia nie doszło do nieuprawnionego wyłączenia stosowania przepisów prawa zamówień publicznych odnoszących się do zamówień ?o wartości powyżej określonego progu albo też do nieuprawnionego zastosowania przepisów odnoszących się do zamówień o wartości poniżej określonego progu.

Od 1 stycznia 2014 r. nowe progi określone są w:

- ?rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1336/2013 z 13 grudnia 2013 r. zmieniającym dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/17/WE, 2004/18/WE i 2009/81/WE ?w odniesieniu do progów obowiązujących w zakresie procedur udzielania zamówień;

- ?komunikacie (2013/C 366/01) określającym równowartość progów ujętych w dyrektywach 2004/17/WE, 2004/18/WE i 2009/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady;

- ?rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów z 23 grudnia 2013 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich (DzU z 2013 r., poz. 1735);

- ?rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów z 23 grudnia 2013 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych (DzU z 2013 r., poz. 1692).

Na początku tego roku została uchwalona ustawa o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych, stanowiąca przedłożenie rządowe. Zasadnicza zmiana dotyczyła podwyższenia progu zastosowania p.z.p. Dotychczasowa wysokość progu 14 tys. euro została zwiększona do 30 tys. euro.

Nowa wysokość progu, od którego powstaje obowiązek stosowania p.z.p., dotyczy wszystkich kategorii zamawiających.

Oznacza to, że do udzielania zamówień poniżej tej wartości nie jest konieczne spełnianie wymagań określonych ustawą – Prawo zamówień publicznych.

Reasumując, zgodnie z art. 4 pkt 8 p.z.p. ustawy nie stosuje się do zamówień i konkursów, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30 tys. euro, tj. po przeliczeniu 126 747 zł.

Zgodnie z rozporządzeniami kurs złotego w stosunku do euro od 1 stycznia 2014 r. wynosi 4,2249 zł (a nie jak poprzednio 4,0196 zł).

Tzw. progi unijne od 1 stycznia 2014 r. są równe wyrażonej w złotych równowartości kwoty:

– dla zamówień publicznych udzielanych przez zamawiających z sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, z wyłączeniem uczelni publicznych, państwowych instytucji kultury, państwowych instytucji filmowych, jednostek samorządu terytorialnego oraz ich związków, jednostek sektora finansów publicznych, dla których organem założycielskim lub nadzorującym jest jednostka samorządu terytorialnego, a także udzielanych przez zamawiających będących państwowymi jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej, z wyjątkiem zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa:

- ?134 000 euro – dla dostaw lub usług, (566 136,60 zł netto);

- ?5 186 000 euro – dla robót budowlanych (21 910 331,40 zł netto);

– dla zamówień publicznych udzielanych przez zamawiających innych niż wyżej wymienieni, z wyjątkiem zamówień sektorowych oraz w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa:

- ?207 000 euro – dla dostaw lub usług (874 554,30 zł netto);

- ?5 186 000 euro – dla robót budowlanych (21 910 331,40 zł netto);

– dla zamówień sektorowych:

- ?414 000 euro – dla dostaw lub usług (1 749 108,60 zł netto);

- ?5 186 000 euro – dla robót budowlanych (21 910 331,40 zł netto);

– dla zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa:

- ?414 000 euro – dla dostaw lub usług (1 749 108,60 zł netto);

- ?5 186 000 euro – dla robót budowlanych (21 910 331,40 zł netto);

– dla konkursów:

- ?przeprowadzanych przez zamawiających z sektora finansów publicznych, ?w rozumieniu przepisów ?o finansach publicznych, ?z wyłączeniem uczelni publicznych, państwowych instytucji kultury, państwowych instytucji filmowych, jednostek samorządu terytorialnego oraz ich związków, jednostek sektora finansów publicznych, dla których organem założycielskim lub nadzorującym jest jednostka samorządu terytorialnego, ?a także udzielanych przez zamawiających będących państwowymi jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej – 134 000 euro (566 136,60 zł netto);

- ?przeprowadzanych przez zamawiających innych niż powyżej i poniżej – 207 000 euro (874 554,30 zł netto);

- ?przeprowadzanych przez zamawiających udzielających zamówień sektorowych – 414 000  euro (1 749 108,60 zł netto).