Prowadzę niewielki hotel. Latem, gdy był duży ruch w hotelu, jeden z gości zgłosił, że z jego pokoju zaginęła kamera warta 4 tys. zł. Czy muszę wypłacić mu odszkodowanie? Czy w tej sytuacji przyda się ubezpieczenie? – pyta czytelnik.
W myśl art. 846 § 1 kodeksu cywilnego utrzymujący zarobkowo hotel lub podobny zakład jest odpowiedzialny za utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionych przez osobę korzystającą z usług hotelu lub podobnego zakładu, chyba że szkoda wynikła z właściwości rzeczy wniesionej lub wskutek siły wyższej albo że powstała wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby, która mu towarzyszyła, była u niego zatrudniona albo go odwiedzała. Zgodnie z art. 849 §1 kodeksu cywilnego zakres obowiązku naprawienia szkody przez utrzymującego zarobkowo hotel lub podobny zakład w wypadku utraty lub uszkodzenia rzeczy wniesionych ogranicza się, względem jednego gościa, do wysokości stokrotnej należności za dostarczone mu mieszkanie liczonej za jedną dobę. Jednak odpowiedzialność za każdą rzecz nie może przekraczać pięćdziesięciokrotnej wysokości tej należności.
Dla powstania odpowiedzialności właściciela hotelu istotny jest fakt wniesienia rzeczy na teren hotelu, a nie jego wina, gdyż odpowiedzialność jest na zasadzie ryzyka. Jeżeli osoba poszkodowana wykaże fakt wniesienia określonej rzeczy do hotelu, szkodę oraz związek przyczynowy pomiędzy szkodą a zarobkowym prowadzeniem hotelu, wówczas należy się jej odszkodowanie. Jeżeli natomiast właściciel hotelu udowodni, że szkoda wynikła z właściwości rzeczy wniesionej lub wskutek siły wyższej albo że powstała wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby, która mu towarzyszyła, była u niego zatrudniona albo go odwiedzała, to odszkodowanie nie przysługuje.
Dla powstania odpowiedzialności właściciela hotelu istotny jest fakt wniesienia rzeczy na teren hotelu, a nie jego wina
Jeżeli osoba prowadząca hotel ma ubezpieczenie OC, które obejmuje ochroną ubezpieczeniową rzeczy wniesione przez gości hotelu, to odszkodowanie wypłaci zakład ubezpieczeń. Nie zawsze jednak ubezpieczenie dla hotelu obejmuje taki zakres, niekiedy jest to możliwe tylko po rozszerzeniu umowy za dodatkową opłatą. W związku z tym odpowiedź na pytanie, czy dane zdarzenie będzie skutkowało odpowiedzialnością ubezpieczyciela za szkodę, zależeć będzie od zawartej umowy i treści ogólnych warunków ubezpieczenia.
Roszczenie o naprawienie szkody z powodu utraty lub uszkodzenia rzeczy wniesionych do hotelu lub podobnego zakładu wygasa, jeżeli poszkodowany po otrzymaniu wiadomości o szkodzie nie zawiadomił o niej niezwłocznie utrzymującego zakład.
Dla powstania odpowiedzialności właściciela hotelu istotny jest fakt wniesienia rzeczy na teren hotelu, ?a nie jego wina, gdyż odpowiedzialność jest na zasadzie ryzyka. Jeżeli osoba poszkodowana wykaże fakt wniesienia określonej rzeczy do hotelu, szkodę oraz związek przyczynowy pomiędzy szkodą a zarobkowym prowadzeniem hotelu, wówczas należy się jej odszkodowanie. Jeżeli natomiast właściciel hotelu udowodni, że szkoda wynikła z właściwości rzeczy wniesionej lub wskutek siły wyższej albo że powstała wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby, która mu towarzyszyła, była u niego zatrudniona albo go odwiedzała, to odszkodowanie nie przysługuje.
Jeżeli osoba prowadząca hotel ma ubezpieczenie OC, które obejmuje ochroną ubezpieczeniową rzeczy wniesione przez gości hotelu, to odszkodowanie wypłaci zakład ubezpieczeń. Nie zawsze jednak ubezpieczenie dla hotelu obejmuje taki zakres, niekiedy jest to możliwe tylko po rozszerzeniu umowy za dodatkową opłatą. W związku z tym odpowiedź na pytanie, czy dane zdarzenie będzie skutkowało odpowiedzialnością ubezpieczyciela za szkodę, zależeć będzie od zawartej umowy i treści ogólnych warunków ubezpieczenia.
Roszczenie o naprawienie szkody z powodu utraty lub uszkodzenia rzeczy wniesionych do hotelu lub podobnego zakładu wygasa, jeżeli poszkodowany po otrzymaniu wiadomości o szkodzie nie zawiadomił o niej niezwłocznie utrzymującego zakład.