Zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy o usługach turystycznych (DzU z 2004r. nr 223, poz. 2268 ze zm.) organizator, który przed rozpoczęciem imprezy turystycznej jest zmuszony, z przyczyn od niego niezależnych, zmienić istotne warunki umowy z klientem powinien niezwłocznie o tym powiadomić klienta. Ten w odpowiedzi powinien poinformować przedsiębiorcę, czy:

- przyjmuje proponowaną zmianę umowy,

- odstępuje od umowy za natychmiastowym zwrotem wszystkich wniesionych świadczeń i bez obowiązku zapłaty kary umownej.

Po odstąpieniu od umowy klient może jednak wybrać inny wyjazd z katalogu biura podróży (tzw. imprezę zastępczą) w tym samym lub wyższym standardzie. Może też wybrać imprezę o niższym standardzie za zwrotem różnicy w cenie. Przykładowo wycieczka, według nowej propozycji zakłada zakwaterowanie w dwugwiazdkowym hotelu, zamiast pierwotnej propozycji hotelu trzygwiazdkowego.

Należy zaznaczyć, że wybór alternatywnego wyjazdu jest jednak przywilejem, a nie obowiązkiem klienta, dlatego może on też od razu domagać się zwrotu wpłaconych pieniędzy i pójść do innego biura podróży. Co istotne, w razie odwołania wyjazdu klient może się też domagać odszkodowania, jeśli z powodu niewykonania umowy poniósł jakieś szkody.

Wyjątek wprowadza ust. 7 przywołanego artykułu, zgodnie z którym żądanie odszkodowania jest bezskuteczne (odszkodowanie nie przysługuje) w dwóch przypadkach. Mianowicie wtedy, gdy odwołanie imprezy turystycznej nastąpiło z powodu:

- zgłoszenia się mniejszej liczby uczestników niż liczba minimalna określona w umowie, a organizator powiadomił o tym klienta na piśmie w uzgodnionym terminie,

- działania siły wyższej (przykładem może być wstrzymanie lotów z powodu nagłych wydarzeń naturalnych, tak jak to było w przypadku wybuchu wulkanu na Islandii kilka lat temu).

Generalną zasadą jest także zakaz podwyższania ceny imprezy. Natomiast wyjątkowo art. 17 ustawy przewiduje, że cena wycieczki może wzrosnąć najpóźniej na 21 dni przed początkiem imprezy turystycznej i tylko w kilku dokładnie określonych przypadkach. Dokładnie przepis ten mówi o tym, że cena ustalona w umowie nie może być podwyższona, chyba że umowa wyraźnie przewiduje taką możliwość, a organizator turystyki udokumentuje wpływ na podwyższenie ceny jedną z następujących okoliczności:

- wzrostem kosztów transportu,

- wzrostem opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych,

- wzrostem kursów walut.

Zgodnie z ust. 2 tego artykułu, w okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona. I wreszcie kwestia zmiany, w tym obniżenia standardu wycieczki. Przykładowo zakwaterowanie w innym hotelu oznacza, że organizator nie wykonuje przewidzianej usługi (umowa dokładnie powinna określać miejsce i standard zakwaterowania). Umieszczenie w innym hotelu jest więc świadczeniem zastępczym.

Jeśli jest ono niższej jakości od określonego w programie imprezy (hotel znajduje się w gorszym miejscu, np. jest położony dalej od plaży czy wręcz daleko poza miastem, bądź w najgłosiniejszej jego części, ma niższy standard, inne opcje wyżywienia), jednym z uprawnień klienta w takiej sytuacji jest możliwość żądania odszkodowania (czyli odpowiedniego obniżenia ceny imprezy).

Inne uprawnienie klienta polega na odstąpieniu od umowy i żądaniu natychmiastowego powrotu do miejsca rozpoczęcia imprezy turystycznej bez ponoszenia z tego tytułu dodatkowych kosztów. W razie odstąpienia od umowy w takim przypadku przedsiębiorca nie może też żądać zapłaty kary umownej.