Nie, ponieważ obowiązki nakładane na stronę w decyzji muszą charakteryzować się jasnością, czytelnością i precyzyjnością sformułowania. Nie mogą budzić wątpliwości kontrolowanego. Tymczasem Państwowa Inspekcja Sanitarna nie sprecyzowała w decyzji wymagań wynikających z przepisów prawnych.

Zgodnie z art. 59 ust. 1 ustawy z 25 sierpnia 2006 r. o bez- pieczeństwie żywności i żywienia podmioty działające na rynku spożywczym są zobowiązane przestrzegać w zakładach wymagań higienicznych określonych w rozporządzeniu (WE) nr 852/04 Parlamentu Europejskiego i Rady z 29 kwietnia 2004 r. Akt ten ustanawia ogólne zasady dla przedsiębiorstw sektora spożywczego w zakresie higieny środków spożywczych.

W rozdziale I załącznika II zawarto ogólne wymagania dotyczące pomieszczeń żywnościowych innych niż wymienione w rozdziale III. Zgodnie z ust. 4 w pomieszczeniach tych musi być dostępna odpowiednia liczba umywalek, właściwie usytuowanych i przeznaczonych do mycia rąk. Umywalki te muszą mieć ciepłą i zimną bieżącą wodę, muszą być zaopatrzone w środki do mycia rąk i do higienicznego ich suszenia. W razie potrzeby należy stworzyć takie warunki, aby stanowiska do mycia żywności były oddzielone od umywalek.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 22 stycznia 2009 r. (II OSK 1923/07)

stwierdził, że jeżeli treść regulacji stanowiących podstawę wydania decyzji nakładającej obowiązki w zakresie wymagań sanitarno-higienicznych operuje pojęciami nieostrymi, takimi jak „odpowiednio", „w miarę potrzeby", to konkretyzacja zasad zawartych w przepisach musi mieć postać jednoznacznego, precyzyjnego wskazania obowiązków.

NSA podkreślił, że na sposób konkretyzacji pojęć użytych w rozporządzeniu istotne znaczenie ma na przykład miejsce zbytu produktu spożywczego, jego przedmiot, wielkość pomieszczeń sprzedaży. To doprecyzowanie uzależnione jest z kolei od indywidualnej (konkretnej) sytuacji. Na tę kwestię zwrócił uwagę sam ustawodawca m.in. w art. 2 ust. 3 rozporządzeniam stwierdzając, że wyrażenia niedookreślone powinny być tak rozumiane, by osiągnięty został cel rozporządzenia.

Podstawa prawna:

artykuł 59 ust. 1 ustawy z 25 sierpnia 2006 r. – o bezpieczeństwie żywności i żywienia (tekst jedn. DzU z 2010 r. nr 136, poz. 914 ze zm.)ustęp 4 rozdziału I załącznika II rozporządzenia (WE) nr 852/04 Parlamentu Europejskiego i Rady z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (DzU UE L z 2004 r. nr 139, poz. 1)