Aktualizacja: 23.05.2019 02:00 Publikacja: 23.05.2019 02:00
Foto: 123RF
Kwestię szkoleń okresowych bhp zalicza się do problematyki technicznego bezpieczeństwa pracy. W związku z tym pracodawca powinien skonsultować zamiar odstąpienia od szkoleń okresowych z pracownikami. Ta sprawa powinna być również przedmiotem rozważań w ramach funkcjonującej u pracodawcy komisji bhp – zakładając, że pracodawca ma obowiązek jej powołania.
Czytaj także: Plan kontroli Państwowej Inspekcji Pracy w 2019 roku
Mijający rok przyniósł kilka ciekawych ustaw i kilka szkodliwych z punktu widzenia przedsiębiorców. Wciąż brak jest zdecydowanych reform probiznesowych – wynika z raportu firmy Grant Thornton, który „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.
Autorzy „Rzeczpospolitej” zdominowali podium XII edycji konkursu Urzędu Patentowego na informację medialną o tematyce własności intelektualnej, w tym przemysłowej.
Podwykonawstwo całości zamówienia w prawie zamówień publicznych nie jest dopuszczalne - powierzyć można wykonanie części zamówienia. A co mówi orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej.
EUDR obejmuje siedem odnośnych towarów, których produkcja, w ocenie ustawodawcy unijnego, w największym stopniu przyczynia się do wylesiania i degradacji lasów - soję, kawę, kakao, bydło, palmę olejową, drewno i kauczuk.
Polska znalazła się wśród czterech państw, które Komisja Europejska pozwała do Trybunału Sprawiedliwości w związku z niewdrożeniem drugiego filaru globalnej reformy podatkowej.
• Okulary dla pracownika w PIT, CIT i VAT. Problemy z rozliczeniem • Czy można wrzucić w koszty benefity dla samozatrudnionych? • Co z integracją kas fiskalnych z terminalami płatniczymi? • Czy ryczałt wypłacany za pracę zdalną trzeba oskładkować? • Czy rząd zapomniał o preferencjach w opłacaniu ZUS? • Na PUE/eZUS informacja dla płatników o stanie konta • Cudzoziemcy tylko na etacie? Jest nowa wersja rządowego projektu • Kto się obawia przepisów o maksymalnej temperaturze w miejscu pracy? • Ważne terminy na ten tydzień
Fiskus potwierdza, że pracownikowi, któremu pracodawca zwraca wydatki na okulary, przysługuje zwolnienie z PIT. Skarbówka zgadza się też, że pracodawca może rozliczyć te wydatki w kosztach. Ale nie pozwala na odliczenie VAT.
Przygotowane przez rząd regulacje dotyczące temperatury w miejscu pracy są niejasne i mogą rodzić poważne konsekwencje dla całej gospodarki.
W przypadku pracy zdalnej pracodawca jest zwolniony z niektórych obowiązków, takich jak np. organizacja pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczanie pożarów i ewakuacja, dbanie o stan pomieszczenia pracy czy zapewnienie posiłków profilaktycznych i napojów.
W przyszłym roku Inspekcja Pracy ma wziąć na celownik m.in. stosowanie przepisów o ochronie sygnalistów. Za co i komu mogą grozić kary?
Na celowniku Państwowej Inspekcji Pracy w 2025 r. będzie m.in. legalna podstawa zatrudnienia, równość płac, mobbing czy ochrona sygnalistów. Czy i pod jakim kątem firmy powinny zweryfikować wewnętrzne polityki?
Jeżeli pomimo zastosowania rozwiązań technicznych temperatura w pomieszczeniu przekroczy 35°C, pracodawca będzie musiał czasowo wstrzymać pracę w takim miejscu.
Obowiązek wydawania profilaktycznych posiłków osobom pracującym na zewnątrz trwa od 1 listopada do 31 marca kolejnego roku. Ale czy jest tak również odnośnie zapewnienia im możliwości ogrzania się?
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas