Na ostatnim posiedzeniu Sejm wykreślił z kodeksu pracy art. 209. Zobowiązywał on pracodawców rozpoczynających działalność do pisemnego zgłoszenia do właściwych okręgowych inspektorów pracy oraz sanitarnych o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności. Zgodnie z przyjętą przez Sejm nowelizacją kodeksu pracy i innych ustaw niezbędne informacje inspekcje będą pozyskiwać samodzielnie z baz GUS i ZUS.
Jak zauważa Jerzy Bartnik, prezes Związku Rzemiosła Polskiego, dzięki temu ograniczy się liczba formalności, o których musi pamiętać podmiot gospodarczy zatrudniający pracowników.
Od 2011 r. zgłoszenie do PIP może być dokonane w formie online (https://zgloszenia.pip.gov.pl), co ułatwia znacznie formalności. Takiej możliwości jednak nie udostępnia inspekcja sanitarna.
Nowelizacja zobowiązuje również urzędy skarbowe do wydania potwierdzenia o nadaniu numeru NIP w ciągu trzech dni. Obecnie zgodnie z ustawą o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników przedsiębiorca rozpoczynający działalność na nadanie NIP może czekać nawet 14 dni.
Nowelizacja ma zacząć obowiązywać po 14 dniach od dnia ogłoszenia.
etap legislacyjny: trafi do Senatu