Przedsiębiorcy myślący o rozwoju eksportu mogą się ubiegać o wsparcie bezpośrednio w resorcie gospodarki. Ministerstwo to odpowiada w tym zakresie m.in. za realizację czterech programów. Są to:

- pomoc na branżowe projekty promocyjne dotyczące eksportu,

- pomoc na certyfikaty eksportowe,

- pomoc na przedsięwzięcia promocyjne i wspierające eksport,

- pomoc na przedsięwzięcia wydawnicze promujące eksport.

Celem każdego z nich jest pomagać polskim eksporterom. Łączy je to, że w każdym przypadku wsparcie udzielane jest w formule tzw. pomocy de minimis. Natomiast różnią się zakresem instrumentów, jakie mogą być wykorzystywane przez firmy w celu ekspansji na rynki zagraniczne, procentowym poziomem dofinansowania i wysokością maksymalnej dotacji.

Kwestie te regulują poszczególne rozporządzenia (patrz ramka). Generalnie pozwalają one firmom pozyskać granty np. na organizację pokazów, degustacji, wystaw, prezentacji, demonstracji, spotkań branżowych lub konferencji prasowych (pierwszy z programów).

W drugim przypadku przedsiębiorca może otrzymać nawet 50 tys. zł na uzyskanie certyfikatu wyrobu lub przedłużenie ważności jego bądź świadectwa, czy też atestu, wymaganych w obrocie towarami na rynkach zagranicznych. Jednak w tym przypadku rynki zagraniczne nie obejmują jednolitego rynku europejskiego. Innymi słowy, wolno ubiegać się o dotację na uzyskanie certyfikatu wymaganego np. na rynku rosyjskim, ale już nie niemieckim czy hiszpańskim.

Trzeci z programów daje szansę zaprezentowania się np. w trakcie międzynarodowych imprez targowo-wystawienniczych. Dofinansowanie (50 proc. kosztów) da się przeznaczyć m.in. na: wynajęcie sali wraz z wyposażeniem, ich nagłośnienie, obsługę techniczną, druk materiałów informacyjnych i konferencyjnych.

136 mld euro Taka była wartość sprzedanych za granicę towarów w ubiegłym roku

I wreszcie program „Pomocy na przedsięwzięcia wydawnicze promujące eksport" ma na celu promowanie przedsięwzięć wydawniczych:

katalogów, informatorów (branżowych i regionalnych), folderów, obcojęzycznych wersji czasopism, publikacji książkowych oraz materiałów promocyjnych i informacyjnych na nośnikach elektronicznych promujących eksport lub sprzedaż na rynku europejskim.

Bardzo ważne jest to, że pomoc nie może być udzielona na publikację materiałów reklamowych indywidualnego przedsiębiorcy. Wymaga więc współpracy i prezentowania raczej jakiejś branży lub oferty kilku przedsiębiorców.

Wnioski o dofinansowanie należy składać w Ministerstwie Gospodarki, które co roku ustala budżet na poszczególne programy.

Wnioski są przyjmowane do końca października lub do wyczerpania takiego budżetu. Więcej informacji o wymienionych programach można znaleźć na stronie internetowej resortu: www.mg.gov.pl.

Podstawa prawna

- rozporządzenie Rady Ministrów z 31 października 2007 roku w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację branżowych projektów promocyjnych w zakresie eksportu lub sprzedaży na jednolitym rynku europejskim (DzU z 2007 r. nr 211, poz. 1542 ze zm.).

- rozporządzenie Rady Ministrów z 31 października 2007 roku w sprawie udzielania pomocy de minimis na uzyskanie certyfikatu wyrobu wymaganego na rynkach zagranicznych (DzU z 2007 r. nr 210, poz. 1552 ze zm.).

- rozporządzenie Rady Ministrów z 31 października 2007 roku w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację niektórych przedsięwzięć w zakresie promocji i wspierania eksportu lub sprzedaży na jednolitym rynku europejskim (DzU z 2007 r. nr 211, poz. 1544 ze zm.).

- rozporządzenie Rady Ministrów z 31 października 2007 roku w sprawie udzielenia pomocy de minimis na realizację przedsięwzięć wydawniczych promujących eksport lub sprzedaż na jednolitym rynku europejskim (DzU z 2007 r. nr 211, poz. 1543 ze zm.).