Przedsiębiorstwo może zarejestrować znaki towarowe jako nazwę domeny .eu tylko wówczas, gdy ma ono siedzibę w Unii. Taki wniosek może zostać złożony w okresie „sunrise" także przez licencjobiorcę mającego siedzibę w UE, pod warunkiem, że jest on uprawniony do gospodarczego wykorzystywania tego znaku towarowego - taką opinię wyraziła 3 maja 2012 r. rzecznik generalna Verica Trstenjak (sygn. C-376).
Rozpoczęta w 2005 r. rejestracja internetowych nazw domen .eu dokonywana jest według kryterium daty złożenia wniosku. Jednak w okresie pierwszych czterech miesięcy, czyli w tzw. okresie sunrise, do złożenia takiego wniosku uprawnieni byli jedynie właściciele wcześniejszych praw oraz podmioty publiczne. Wprowadzone zostało ponadto zróżnicowanie między właścicielami wcześniejszych praw. Dwa pierwsze miesiące zostały zarezerwowane dla właścicieli krajowych i wspólnotowych znaków towarowych a także korzystający z tych znaków licencjobiorców. EURid - podmiot zajmujący się prowadzeniem rejestru Domen Najwyższego Poziomu .eu - dokonywał takiej rejestracji zgodnie z wnioskami złożonymi przez przedsiębiorstwa mające siedzibę w UE.
Amerykańskie przedsiębiorstwo Walsh Optical podpisało z belgijską firmą doradczą w dziedzinie własności intelektualnej Bureau Gevers umowę licencyjną. Zgodnie z zawartym porozumieniem Bureau Gevers w pierwszym dniu okresu sunrise zwróciło się do EURid we własnym imieniu – lecz na rzecz Walsh Optical – o rejestrację nazwy domeny „lensworld.eu".
Tym samym, wniosek innego belgijskiego przedsiębiorstwa Pie Optiek, starającego się o rejestrację nazwy „lensworld.eu" w krajach Beneluksu, ze względu na to, że nazwa ta została już zarejestrowana dla Bureau Gevers, został przez EURid odrzucony.
W związku z zarzutem Pie Optiek, iż działanie Bureau Gevers jest spekulacją i nadużyciem, sąd apelacyjny w Brukseli zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości o uszczegółowienie znaczenia pojęcia licencjobiorcy uprawnionego do złożenia wniosku w początkowej fazie okresu sunrise.
Rzecznik generalna Verica Trstenjak w przedłożonej opinii stanęła na stanowisku, że porozumienie zawarte między Walsh Optical a Bureau Gevers nie jest z prawnego punktu widzenia umową licencyjną, tylko umową o świadczenie usług. Brak mu najważniejszych cech charakterystycznych dla umowy licencyjnej, czyli prawa licencjobiorcy do gospodarczego wykorzystywania znaku towarowego i możliwości powołania się na ten znak wobec podmiotów trzecich. Tym samym nie można uznać, że Bureau Gevers było w okresie sunrise uprawnionym do skorzystania z tego okresu licencjobiorcą.
Zdaniem rzecznik generalnej, EURid powinien z urzędu odebrać Bureau Gevers przyznaną mu domenę „lensworld.eu".
- Nie można umożliwić przedsiębiorstwu, które ma siedzibę poza Unią, obchodzenia przepisów dotyczących uprawnienia do złożenia wniosku i uzyskania rejestracji nazwy domeny .eu poprzez wykorzystanie konstrukcji prawnej polegającej na zleceniu uzyskania tej rejestracji innemu, mającemu siedzibę na terenie Unii, podmiotowi uprawnionemu do złożenia takiego wniosku - zaznaczyła rzecznik.