Ministerstwo Zdrowia przygotowało projekt rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu dokonywania badań na zawartość alkoholu w organizmie. Zaproponowane przepisy precyzują m.in., na jakich zasadach będą przeprowadzane badania pracownika, co do którego zachodzi uzasadnione podejrzenie, że przyszedł w stanie po spożyciu alkoholu lub pił go w firmie.

Możliwość poddawania pracowników badaniom na zawartość alkoholu wprowadziła znowelizowana wiosną 2011 r. ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zgodnie z jej przepisami, jeśli pracownik nie zgodzi się na badanie alkomatem przez pracodawcę, wzywana jest policja. Wówczas już nie ma on wyjścia i musi się poddać badaniu.

Zaproponowane przez Ministerstwo Zdrowia przepisy rozporządzenia wskazują, że to, czy pracownik spożył alkohol, będzie można stwierdzić na podstawie badań wydychanego powietrza lub krwi. Przewiduje się, że przeprowadzenie takiej procedury będzie miał prawo zlecić kierownik zakładu pracy lub osoba przez niego upoważniona.

Badanie oddechu pracodawca przeprowadzi za pomocą urządzenia elektronicznego dokonującego pomiaru stężenia alkoholu w wydychanym powietrzu. Zainteresowany może się domagać, aby podczas całej operacji obecny był świadek.

Z takiego badania  powinien być  sporządzony protokół, w którym podać należy  m.in. imię i nazwisko pracownika, numer PESEL, wiek i wzrost a nawet masę ciała. W dokumencie kierownik odnotuje ponadto miejsce badania, datę i model urządzenia, za pomocą którego było ono przeprowadzane.

Krew będą mieli prawo pobrać lekarz lub też pielęgniarka w ilości dwa razy po 5 cm sześc. Ampułkę do laboratorium powinna doręczyć policja.

etap legislacyjny: konsultacje społeczne