Przykład przedsiębiorcy, który został narażony przez swojego pracownika na dodatkowe koszty i utratę reputacji, nie jest  dzisiaj  rzadki.

I chociaż w sytuacji gdy pracownik nie dochowa należytej staranności podczas wykonywania powierzonych mu prac, za wszelkie szkody względem klientów odpowiada przedsiębiorca, to jednak przed nim samym z kolei odpowiedzialność przewidzianą w kodeksie pracy ponosi pracownik.

Przykład

Pan Kazimierz z Mławy ma firmę remontową od ponad dekady. W najlepszych latach koniunktury na usługi budowlane pracował w Londynie, dorobił się i niedawno wrócił do kraju, ale większość jego sprawdzonych w zagranicznych bojach pracowników została. Musiał więc znaleźć nowych.

Część z nich teoretycznie była z polecenia, inni trafili przez ogłoszenie. Nie było czasu na sprawdzenie ich kwalifikacji, a tym bardziej uczciwości, bo sezon letni sprzyja remontom i klienci nie chcieli czekać.

A teraz kierują swoje roszczenia do pana Kazimierza,bo okazało się, że jego nowi pracownicy po pierwsze pozostawili sporo niedociągnięć czy wręcz usterek, a po drugie nie rozliczyli się z powierzonego materiału.

Ubezpieczenie ochrony prawnej jest polisą zapewniającą ochronę przed ryzykiem ponoszenia kosztów związanych z prowadzeniem cywilnych sporów prawnych w sądzie.

Ułatwia także obronę praw osoby ubezpieczonej w procesach karnych i o wykroczenie, przez przejęcie przez ubezpieczyciela kosztów związanych z założeniem i prowadzeniem sprawy sądowej (są to koszty opłacenia adwokata lub radcy prawnego a także  koszty sądowe, w tym koszty biegłych i świadków, wpłata poręczeń majątkowych związanych z uniknięciem aresztowania na czas prowadzenia śledztwa, koszy postępowania egzekucyjnego).

Ubezpieczenie zapewnia ochronę przed ryzykiem poniesienia kosztów również w razie przegranego procesu.

Ubezpieczenie „ochrona prawna firmy” zwykle jest w wariancie standardowym i rozszerzonym.

W przypadku rozszerzenia polisy o ochronę prawną pracodawcy ubezpieczenie obejmuje także ochronę prawnych interesów wynikających z naruszenia obowiązków pracowniczych przez pracowników ubezpieczającego w związku ze świadczeniem pracy albo ochronę interesów prawnych w przypadkach innych sporów wynikających ze stosunku pracy.

Reguła ograniczonej odpowiedzialności

Pracodawca prowadzący działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu usług remontowych nie jest zatem bezradny w sytuacji, gdy jego pracownicy nie dochowają należytej staranności podczas wykonywania powierzonych im prac.

Co prawda, w myśl art. 120 § 1 kodeksu pracy, pracodawca odpowiada za szkodę spowodowaną działaniem pracowników (brzydko pomalowane ściany, nierówno ułożone płytki, zarysowana lodówka etc.) i jest zobowiązany do jej naprawienia. Jednak może on dochodzić swoich praw  od pracownika na podstawie przepisów kodeksu pracy o ograniczonej odpowiedzialności.

Oznacza to, że za szkodę spowodowaną z winy nieumyślnej osoby przez siebie zatrudnionej przedsiębiorca może dochodzić odszkodowania od pracownika w granicach przewidzianych w przepisach prawa (art. 120 § 2 kodeksu pracy). Granice za szkodę spowodowaną z winy nieumyślnej pracownika wyznacza  art. 119 kodeksu pracy.

Zgodnie z zasadą ograniczonej odpowiedzialności pracownika odszkodowanie ustala się w wysokości wyrządzonej szkody, jednak nie więcej niż trzymiesięczne wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody. Co ważne, pracownik ponosi w takim wypadku odpowiedzialność za szkodę w granicach rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę.

Zasada ograniczonej odpowiedzialności pracowników nie ma zastosowania, w przypadku gdy pracownik wyrządzi szkodę z winy umyślnej. Jeśli jednak pracodawca naprawił szkodę, może wystąpić z regresem względem pracownika na podstawie art. 122 kodeksu pracy i żądać naprawienia szkody w pełnym rozmiarze, czyli w granicach rzeczywistej straty i utraconych korzyści, bez względu na to jaką wielokrotność pensji pracownika będzie ona stanowiła.

Może, nie musi

Właściciel firmy remontowej, czyli pracodawca, nie ma obowiązku naprawienia szkody,  w przypadku gdy pracownik wyrządził szkodę nie podczas  realizowania obowiązków pracowniczych, a jedynie przy sposobności ich wykonywania. Jeśli zatem pracownik podczas prac remontowych dopuścił się kradzieży mienia klienta lub umyślnie je zniszczył, wówczas za powstałą szkodę odpowiada bezpośrednio pracownik. Pracodawca może pokryć tę szkodę klientowi i wystąpić z regresem do pracownika, ale nie ma takiego obowiązku.

Za szkodę wyrządzoną przez pracownika przy wykonywaniu przez niego obowiązków pracowniczych a powstałą z winy umyślnej, pracodawca nie ponosi odpowiedzialności.  Należy jednak pamiętać, że to na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek wykazania okoliczności uzasadniających odpowiedzialność jego pracownika, tj. bezprawność jego zachowania, jego winę oraz wysokość powstałej szkody, a także adekwatny związek przyczynowy między działaniem pracownika i szkodą powstałą z tego tytułu.

Jeśli pracownik nie zgodzi się na dobrowolne naprawienie spowodowanej przez siebie szkody, wówczas przedsiębiorca może dochodzić swych praw przed sądem. Konieczność wykazania zarówno winy pracownika, zaistniałej szkody, jak i bezpośredniego związku między nimi powoduje, że wiązać się to może z długim procesem, a co za tym idzie z koniecznością poniesienia znacznych kosztów obsługi prawnej

i sądowych. Pomocą może służyć odpowiednie ubezpieczenie ochrony prawnej firmy,  które zapewnia pokrycie wydatków związanych z prowadzeniem sporu prawnego, w tym kosztów zatrudnienia adwokata lub radcy prawnego, a także innych kosztów sądowych. Przydadzą się też darmowe telefoniczne porady prawne, które pozwalają na uzyskanie pomocy specjalistów w danej dziedzinie prawa, jeszcze zanim sprawa trafi do sądu.

Opinia:

Kamil Markiewicz, radca prawny DAS Towarzystwo Ubezpieczeń Ochrony Prawnej SA

W branży budowlanej żadna forma reklamy nie działa tak skutecznie, jak marketing szeptany. Nie wystarczy jednak być solidnym fachowcem, zapewniać klientom najwyższy standard usług i profesjonalną pomoc, by zapracować na dobrą renomę.

Co więcej, można ją stracić dosłownie w ciągu kilku chwil z powodu nierzetelnych pracowników.

Czy na przykład przedsiębiorca prowadzący działalność  w zakresie usług remontowych jest całkowicie bezbronny, gdy jego pracownik wyrządzi  klientowi szkodę podczas remontu? Czy istnieją sposoby zabezpieczenia się na wypadek takiej ewentualności?

Wydaje się, że najlepszym sposobem jest posiadanie przez przedsiębiorcę ubezpieczenia ochrony prawnej.

Czytaj również:

Zobacz serwis:

Firma » Firma w sądzie