Późniejsza realizacja inwestycji także może napotykać pewne trudności z uwagi m.in. na dosyć szerokie możliwości kwestionowania zapadłych wcześniej rozstrzygnięć administracyjnych, w tym stanowiących podstawę do prowadzenia robót budowlanych. Z przedstawionych powyżej względów, w odniesieniu do inwestycji o szczególnym znaczeniu społecznym, utrwaliła się praktyka uchwalania tzw. ustaw specjalnych. Wprowadzają one rozwiązania upraszczające i przyspieszające prace związane z przygotowaniem i prowadzeniem niektórych inwestycji, w tym poprzez usuwanie barier administracyjno-prawnych stanowiących przeszkodę sprawnej ich realizacji. Tytułem przykładu przywołać można ustawę z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, ustawę z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 („Ustawa o Euro"), ustawę z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych, czy też ustawę z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym („Ustawa o CPK"). Można oczywiście spierać się, czy koncepcja wprowadzania do systemu prawnego coraz to nowych ustaw specjalnych jest optymalnym sposobem na usprawnianie procesu inwestycyjnego. Przyjętą praktykę uznać jednakże należy za zasadną, tak długo jak waga określonych przedsięwzięć oraz pilność ich realizacji stanowią usprawiedliwienie dla uchwalania przepisów zwiększających szanse na sprawną ich realizację.