Właśnie trwa nabór wniosków do tzw. działania 1.3 „Wspieranie innowacji” programu operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Ogłoszony przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości konkurs zostanie zakończony 30 września. Do rozdysponowania jest ponad 36 mln euro, czyli ok. 144 mln zł. O te pieniądze mają prawo ubiegać się przedsiębiorcy, jednostki samorządu terytorialnego, a także ich związki.
Co jest celem działania 1.3? Ma ono poprawić warunki prowadzenia działalności gospodarczej, przede wszystkim poprzez rozwój i dyfuzję przedsięwzięć innowacyjnych. Dlatego też na dofinansowanie mogą liczyć projekty związane z tworzeniem i udostępnianiem przedsiębiorcom infrastruktury do prowadzenia działalności innowacyjnej w ramach parków przemysłowych, parków technologicznych oraz inkubatorów wraz z wyposażeniem znajdujących się w nich laboratoriów.
[srodtytul]Infrastruktura i kadry[/srodtytul]
Zgodnie z tzw. uszczegółowieniem programu do przykładowych projektów mogących liczyć na dofinansowanie da się zaliczyć:
- budowę i inne prace budowlane oraz wyposażenie w sprzęt jednostek naukowych wraz z zatrudnieniem wykwalifikowanej kadry naukowej,
- budowę oraz uruchomienie działalności parków przemysłowych, parków technologicznych oraz inkubatorów wraz w wyposażeniem znajdujących się w nich laboratoriów oraz zatrudnieniem wykwalifikowanej kadry naukowej,
- budowę i uruchomienie tzw. centrów doskonałości oraz centrów transferu technologii,
- tworzenie infrastruktury zaplecza badawczo-rozwojowego w przedsiębiorstwach wraz z zatrudnieniem wykwalifikowanych pracowników,
- przygotowanie terenów inwestycyjnych na potrzeby stworzenia obszarów produkcyjnych oraz stref nowoczesnych usług (np. centra logistyczne, parki maszynowe, parki technologiczne, inkubatory), w tym kompleksowe przygotowanie terenu pod inwestycje wraz z budową dróg wewnętrznych i połączeniem ich z istniejącym układem komunikacyjnym oraz doprowadzeniem mediów.
Jednak aktualnie prowadzony przez PARP konkurs przewiduje udzielanie dotacji tylko na wybrane działania.
Chodzi o realizację projektów polegających na przygotowaniu terenów do działalności inwestycyjnej związanej z parkami i inkubatorami lub przygotowaniu terenów inwestycyjnych na potrzeby stworzenia obszarów produkcyjnych oraz stref nowoczesnych usług (tzw. wsparcie na przygotowanie terenów inwestycyjnych), tj. na projekty, o których mowa w § 3 pkt 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C56ADE0F57ABDFB8B8A70D11423B7FBE?id=303278]rozporządzenia ministra rozwoju regionalnego z 18 lutego 2009 roku w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na wyposażenie, tworzenie zaplecza B+R oraz przygotowanie terenów inwestycyjnych w ramach programu operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013 (DzU z 2009 r. nr 34, poz. 271)[/link].
[srodtytul]Aktywizacja terenów[/srodtytul]
Celem projektów zgłaszanych w ramach konkursu powinna być aktywizacja terenów, które przed realizacją projektów nie były przygotowane do udostępnienia pod inwestycje (tzw. projekty typu green fields). Tereny przygotowane dzięki takiemu wsparciu powinny być następnie udostępnione przedsiębiorcom do prowadzenia działalności gospodarczej.
Prowadzone prace mogą obejmować m.in. budowę: dróg wewnętrznych i zewnętrznych, sieci ciepłowniczych, kanalizacyjnych, wodociągowych, gazowych, energetycznych oraz teletechnicznych oraz budowę obiektów towarzyszących, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania tej infrastruktury (przepompownie, osadniki, zbiorniki retencyjne, rozdzielnie mocy, stacje redukcyjne itp.).
W przypadku ubiegania się o wsparcie przez przedsiębiorców należy pamiętać, że minimalna wartość inwestycji (wydatków kwalifikowanych) wynosi 4 mln zł. Mikro-, mali i średni przedsiębiorcy mogą rozpocząć realizację projektu dopiero po złożeniu wniosku o dofinansowanie. W przypadku dużych firm dodatkowo spełniony musi zostać tzw. efekt zachęty.
Jego wykazanie powinno nastąpić poprzez analizę porównawczą wskazującą na możliwość wystąpienia co najmniej jednej z dalej wymienionych okoliczności, w porównaniu z sytuacją, jaka miałaby miejsce w przypadku, gdyby wsparcie nie zostało udzielone.
Te czynniki to:
- znaczące zwiększenie rozmiarów produkcji,
- znaczące zwiększenie zasięgu projektu,
- przyspieszenie zakończenia realizacji inwestycji.
Efekt zachęty można także wykazać, jeżeli z takiej porównawczej analizy wynika, że bez wsparcia projekt w ogóle nie zostałby zrealizowany. Ponadto firma musi się zobowiązać do utrzymania inwestycji w województwie, w którym została zrealizowana przez okres co najmniej pięciu lat (duże firmy) lub trzech lat (pozostałe przedsiębiorstwa).
Co istotne, sprzedaż przygotowanych terenów inwestorom, pod warunkiem że elementy infrastruktury uzbrojonego terenu pozostaną własnością wnioskodawcy, nie stanowi naruszenia tego wymogu. Jednak sprzedaż uzbrojonych terenów inwestycyjnych będzie możliwa jedynie inwestorom prowadzącym działalność innowacyjną, co musi stanowić warunek w postępowaniu przetargowym.
[srodtytul]Nawet do 70 proc. zwrotu[/srodtytul]
Wartość dofinansowania, na jakie może liczyć przedsiębiorca, będzie zgodna z tzw. mapą pomocy regionalnej ([link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=183680]rozporządzenie Rady Ministrów, DzU z 2006 r. nr 190, poz. 1402[/link]). Stąd może stanowić zwrot:
- 50 proc. poniesionych wydatków (kwalifikowanych) w przypadku projektów realizowanych przez duże przedsiębiorstwa,
- 60 proc. w przypadku, gdy beneficjentem jest średnia firma,
- 70 proc., gdy wnioskodawcą będzie mikro- lub mała firma.
Wnioski o dofinansowanie należy dostarczyć osobiście lub przesłać na adres: Zespół Infrastruktury Nowoczesnej Gospodarki, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, ul. Pańska 81/83, 00 – 834 Warszawa.
Dokumenty przyjmowane są codziennie w godzinach 8.30 – 16. Szczegółowe informacje o naborze, w tym regulamin konkursu, wzory i wykaz niezbędnych załączników zostały opublikowane na stronie [link=http://www.porpw.parp.gov.pl]www.porpw.parp.gov.pl[/link].
[srodtytul]LOKALNE FIRMY WYPROMUJĄ SIEBIE I CAŁY MAKROREGION[/srodtytul]
[b]Udział w zagranicznych misjach i targach to oferta Projektu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej finansowanego z funduszy europejskich[/b]
Uzyskanie dotacji na przygotowanie terenów inwestycyjnych to niejedyne możliwości, jakie daje przedsiębiorcom program Rozwój Polski Wschodniej. Celem działania nr 1.2 „Instrumenty inżynierii finansowej” jest m.in. poprawa dostępności do zewnętrznych źródeł finansowania na wczesnym etapie działalności. Środki przeznaczone na jego realizację trafiają do różnego rodzaju instytucji otoczenia biznesu, które następnie oferują je firmom, np. w postaci poręczeń umożliwiających uzyskanie kredytów.
Z kolei przedsiębiorcy, w których udziały lub akcje posiadają jednostki samorządu terytorialnego lub Skarb Państwa, mogą ubiegać się o wsparcie z działania 3.2 „Infrastruktura turystyki kongresowej i targowej”. Zgodnie z jego nazwą finansuje ono inwestycje związane z budową lub rozbudową i wyposażeniem obiektów wystawienniczych i targowych lub kongresowych i konferencyjnych umożliwiających organizację imprez o charakterze ponadregionalnym i międzynarodowym.
Jednak to też nie wszystko. W ramach działania 1.4 „Promocja i współpraca” realizowany jest projekt „Promocji gospodarczej Polski Wschodniej”. Przewiduje on kompleksową promocję pięciu województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego, i jest pierwszym tego typu projektem, który swym zasięgiem obejmuje jednocześnie wszystkie województwa makroregionu oraz w spójny sposób zaprezentuje jego potencjał gospodarczy.
Tym samym ma wpłynąć na wzrost zainteresowania potencjalnych inwestorów możliwościami gospodarczymi województw Polski wschodniej.
Główne założenia tego projektu obejmują:
- zwiększenie napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych do makroregionu,
- zainteresowanie polskich firm inwestycjami w tej części kraju,
- pobudzenie eksportu produktów oraz usług z Polski wschodniej,
- rozwój turystyki biznesowej.
Za realizację tego projektu odpowiada Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Dla firm działających w wymienionych pięciu województwach to szansa na aktywne włączenie się do prowadzonych działań promocyjnych.
Wyjazdy na misje gospodarcze, udział w targach, konferencjach i spotkaniach z zagranicznymi przedstawicielami firm to sposobność nawiązania nowych kontaktów, zaprezentowania własnej oferty handlowej, wejścia na obce rynki.
Więcej informacji o programie można znaleźć na stronie internetowej Agencji [link=http://www.paiz.gov.pl]www.paiz.gov.pl[/link].
[ramka][b]Przykładowe wydarzenia[/b]
Niektóre imprezy wpisane w kalendarz programu „Promocji gospodarczej Polski wschodniej” w 2010 roku:
- Targi SIAL (Francja, Paryż) – targi sektora spożywczego,artykułów spożywczych i maszyn, 17 – 21 października,
- Targi AMBIENTA (Chorwacja, Zagrzeb) – międzynarodowe targi meblowe i wyposażenia wnętrz, 13 – 17 października,
- Targi International Boat Show Hamburg (Niemcy, Hamburg) – targi jachtowe, listopad,
- Misja gospodarcza do Chin (wielosektorowa), III kw. 2010,
- Misja gospodarcza do Wielkiej Brytanii (spożywczy), III kw. 2010,
- Misja gospodarcza do Niemiec (wielosektorowa), IV kw. 2010,
- Misja przyjazdowa Izrael (spożywczy/biotechnologia), III kw. 2010,
- Forum inwestycyjne (USA, Nowy Jork), IV kw. 2010,
- Forum inwestycyjne (Szwajcaria, Genewa), IV kw. 2010,
- Wizyta studyjna (Włochy), IV kw. 2010. [/ramka]