Przedsiębiorcy, którzy na skutek powodzi przejściowo zaprzestali prowadzenia działalności gospodarczej lub istotnie ograniczyli jej prowadzenie i nie posiadają środków na wypłaty dla pracowników, mogą się zwrócić o pomoc do Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

[srodtytul]Środki z FGŚP[/srodtytul]

Pracownicy, którzy w wyniku powodzi nie mogli świadczyć pracy, mają prawo do wynagrodzenia za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy. Takiemu pracownikowi przysługuje prawo do odpowiedniej części minimalnego wynagrodzenia przez okres nie dłuższy niż dziesięć dni roboczych wynikających z rozkładu czasu pracy pracownika.

Pracodawca uzyska także wsparcie finansowe na wynagrodzenie dla pracowników za czas niewykonywania pracy, jeżeli pracownik był gotów do jej wykonywania, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy – bezpośrednio spowodowanych powodzią. Wynagrodzenie przysługuje również tym pracownikom, którzy wykonywali pracę polegającą na ochronie zakładu przed powodzią lub na usuwaniu skutków powodzi.

[b]Firma musi złożyć wniosek do kierownika biura terenowego FGŚP. Wniosek powinien zawierać oświadczenie o braku własnych środków na wypłatę wynagrodzenia,[/b] określenie okresu, za który przysługuje wynagrodzenie, oraz jego kwoty. Do wniosku załącza się wykaz pracowników, których wynagrodzenie będzie podlegało zaspokojeniu w ramach pożyczki.

Zwrot pożyczki z FGŚP następuje w dowolnym terminie, jednak nie później niż do 31 grudnia 2011 r. Pracodawca może po tym terminie ubiegać się o jej umorzenie w całości lub w części, jeżeli wykaże, że na skutek powodzi nastąpił u niego spadek obrotów gospodarczych w porównaniu z analogicznymi okresami przed powodzią. Umorzenie będzie możliwe, również jeśli w postępowaniu egzekucyjnym stwierdzono, że przedsiębiorca, który pobrał pożyczkę, nie posiada majątku, z którego można dochodzić należności.

[srodtytul]Pieniądze od starosty[/srodtytul]

Biorąc pod uwagę zakres i skalę zniszczeń u pracodawcy oraz możliwość utrzymania miejsc pracy, starosta może przez12 miesięcy dokonywać ze środków Funduszu Pracy zwrotu poniesionych przez pracodawcę kosztów na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenie społeczne pracowników.

[b]Kwota zwrotu jest jednak ograniczona do wysokości miesięcznego iloczynu dwukrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę i liczby zatrudnionych bezrobotnych w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy. [/b]

Pomoc udzielana jest, pod warunkiem że pracodawca nie zmniejszy w tym okresie liczby zatrudnionych pracowników w stosunku do stanu na dzień podpisania umowy o refundację – jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2011 r. W przypadku gdy pracodawca nie dotrzyma tego warunku, pomoc podlega wstrzymaniu.

[srodtytul]Składki z opóźnieniem[/srodtytul]

Przedsiębiorcy dotknięci sierpniową klęską powodzi mogą opłacić składki na ubezpieczenia społeczne z kilkumiesięcznym opóźnieniem. Zainteresowani powinni jak najszybciej złożyć wniosek w ZUS.

Prawo do opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne po terminie daje prowadzącym działalność gospodarczą [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B636EB19E06E4A1A1D1D2B7965953E8C?id=363361]ustawa z 12 sierpnia 2010 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r. oraz ustawa o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (DzU nr 148, poz. 993)[/link].

Dodatkowo możliwość taką przewiduje [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=363354]rozporządzenie Rady Ministrów z 13 sierpnia 2010 r. (DzU nr 148, poz. 994)[/link].

Zgodnie z tymi przepisami płatnicy składek, którzy [b]zostali poszkodowani w sierpniowej powodzi, mają możliwość opłacenia składek za lipiec, sierpień i wrzesień do końca tego roku, czyli do 31 grudnia. Oznacza to, że składki te staną się wymagalne dopiero od 1 stycznia 2011 r. i od tego też terminu będą naliczane odsetki za zwłokę.[/b]

Możliwość opłacenia składek po terminie nie zwalnia jednak płatników składek od obowiązku przekazywania do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych zarówno zgłoszeniowych, jak i rozliczeniowych. Tak więc dokumenty za lipiec, sierpień i wrzesień powinny być przekazywane do ZUS na bieżąco, w ustawowo przewidzianych terminach.

Z obowiązkiem tym wiąże się także obowiązek wydawania ubezpieczonym informacji RMUA. Każdy tego typu dokument powinien zawierać informacje o składkach należnych, rozliczonych w wysłanym do ZUS za dany miesiąc raporcie.

Jednocześnie 30 września mija termin płatności składek za kwiecień, maj i czerwiec dla płatników dotkniętych wiosenną powodzią, którzy skorzystali z możliwości przesunięcia płatności składek.

[srodtytul]Mniejszym lepiej[/srodtytul]

Najmniejsze firmy, które poniosły straty spowodowane tegoroczną powodzią, mogą otrzymać nieoprocentowane pożyczki do wysokości 50 tys. zł. Będą one przyznawane na odbudowę majątku trwałego lub obrotowego, zniszczonego lub utraconego w wyniku klęski żywiołowej. Prawo do uzyskania pomocy będzie przysługiwało jedynie firmom zatrudniającym nie więcej niż 50 osób.

Ustawa o wspieraniu przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi reguluje udzielanie pomocy przedsiębiorcom, w rozumieniu art. 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=571CFDC29D8AC0CB06CCEC4DD53A5883?id=236773]ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej[/link], którzy ponieśli szkodę w wyniku powodzi z 2010 r., z wyłączeniem przedsiębiorców wykonujących działalność wytwórczą w rolnictwie w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego.

Przepisy ustawy stosuje się również w przypadkach poniesienia szkody w wyniku osunięć ziemi wywołanych opadami atmosferycznymi, które miały miejsce w 2010 r. [b]Pożyczka może być udzielona przedsiębiorcy jednokrotnie do wysokości poniesionej szkody, lecz nie więcej niż 50 tys. złotych.[/b]

Pożyczki będą udzielane za pośrednictwem regionalnych i lokalnych funduszy pożyczkowych.

[ramka][b]Ważne [/b]

Wszyscy przedsiębiorcy dotknięci sierpniową powodzią i zainteresowani możliwością późniejszego opłacenia składek powinni złożyć w ZUS stosowne oświadczenie.[/ramka]

[ramka][b]Pomoc należy się tylko raz[/b]

Oszacowaniem strat zajmie się rzeczoznawca majątkowy, ubezpieczyciel lub komisja powołana przez fundusz udzielający kredytu. W czasie tej samej klęski będzie można skorzystać z pomocy tylko jeden raz.

Aby uzyskać pomoc, potrzebujący powinni się zgłosić z wnioskiem w terminie sześciu miesięcy od klęski żywiołowej. Okres spłaty pożyczki wyniesie maksymalnie pięć lat od dnia zawarcia umowy.

Ale przedsiębiorca będzie mógł zacząć zwracać pieniądze dopiero po pół roku. Jeśli nie będzie ubezpieczony, będzie miał prawo do umorzenia nawet 75 proc. pożyczonej kwoty.[/ramka]