[b]Firma na stanowisku niezależnego specjalisty zatrudnia pracownicę w ciąży. Po porodzie kobieta chciałaby przez blisko trzy lata zajmować się dzieckiem. Zwróciła się do pracodawcy z prośbą o zatrudnienie jej na warunkach tzw. telepracy. Jakie obowiązki musi spełnić firma, żeby zatrudnić ją w takiej formie?[/b] – pyta czytelnik.
W pierwszej kolejności należy dostarczyć telepracownikowi sprzęt niezbędny do wykonywania służbowych zadań. Trzeba go ubezpieczyć i zapłacić za instalację i serwisowanie. Podwładny może korzystać z własnego komputera i sprzętu biurowego. Wtedy firma musi mieć podpisaną z nim odrębną umowę dotyczącą tej kwestii.
Bez względu na to, że pracownik nie musi przychodzić do biura, to jeśli jest zatrudniony w podstawowym systemie czasu pracy, musi wykonywać swoje zadania w godzinach określonych w angażu o pracę. Przysługują mu przy tym takie same przerwy wliczane do czasu pracy jak zatrudnionym pracującym w firmie.
Pracodawca może żądać od telepodwładnego, aby potwierdzał swoją obecność w pracy. Musi tylko umówić się z nim co do formy. I co ważne, dopóki umowa o telepracy nie zostanie powiązana z system zadaniowego czasu pracy, to pracownica nie będzie mogła dowolnie planować czasu wykonywania pracy, uzależniając to np. od konieczności zajmowania się dzieckiem, wizyt u lekarza itp. Opuszczając stanowisko pracy w swoim domu, powinna poinformować pracodawcę i usprawiedliwić nieobecność.
Stosowanie telepracy nie musi być przy tym wieczne. [b]Pracownik, którego stosunek pracy został w nią przekształcony, może wystąpić do pracodawcy z wnioskiem o przywrócenie poprzednich warunków wykonywania zadań służbowych.[/b]
Z takim samym pomysłem może zwrócić się do podwładnego jego szef. W każdym przypadku wniosek będzie wiążący dla drugiej strony, jeśli został złożony przed upływem trzech miesięcy od podjęcia pracy w formie telepracy.
W ustalonym terminie, nie dłuższym niż 30 dni od otrzymania wniosku, telepracownikowi powinny zostać przywrócone poprzednie warunki zatrudnienia. W przypadku pracownicy, o której pisze nasz czytelnik, powrót do poprzednich warunków pracy po trzech latach od porodu będzie mógł nastąpić na podstawie porozumienia stron.
[ramka][b]Uwaga [/b]
Gdy pracownik wykonuje telepracę w swoim domu, jego pracodawca jest zwolniony z obowiązku dbałości o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy oraz z konieczności zapewnienia odpowiednich urządzeń higieniczno-sanitarnych. Pozostałe przepisy dotyczące BHP obowiązują i powinny być stosowane.[/ramka]