Nie wystarczy przestrzeganie przepisów kodeksu pracy przez samego pracodawcę (właściciela firmy) albo osoby działające w jego imieniu (zarządu, kadry kierowniczej). Jeśli firma nie podejmuje skutecznych środków zapobiegających dyskryminacji i mobbingowi, musi się liczyć z odpowiedzialnością odszkodowawczą. Aby jej uniknąć, wystarczy stworzyć własne dobre praktyki w ramach strategii zarządzania personelem. Temu służy wewnętrzna polityka prewencyjna, która składa się z trzech płaszczyzn przedstawionych niżej.

[srodtytul]PŁASZCZYZNA 1. [/srodtytul]

[b]Dbajmy o wysokie standardy zarządzania personelem[/b]

Obszerna lista standardów musi obejmować m.in.

1. Stosowanie systemów oceny okresowej oraz jasnych i sprawiedliwych zasad wynagradzania i premiowania

2. Zapewnienie pracownikom możliwości swobodnego wypowiadania się

3. Stosowanie jasnych reguł dla wszystkich dróg podejmowania decyzji oraz przepływu informacji

4. Konstruktywne metody zarządzania konfliktami oraz ograniczanie poziomu stresu organizacyjnego

[srodtytul]PŁASZCZYZNA 2. [/srodtytul]

[b]Stosujmy kompleksowy program[/b]

Składa się on z trzech obszarów:

1. Diagnoza – regularne monitorowanie skali niepożądanych zachowań oraz zastosowanie systemu wczesnego ostrzegania (np. okresowe badania ankietowe)

2. Informacja – uświadamianie pracownikom cech nieakceptowanych zachowań oraz ich skutków, np. za pomocą specjalnych biuletynów, intranetu i szkoleń

3. Procedura – odrębny regulamin szczegółowo opisujący niepożądane zachowania oraz sposób postępowania wyjaśniającego

[srodtytul]PŁASZCZYZNA 3. [/srodtytul]

[b]Wprowadźmy procedurę wewnętrzną[/b]

Posiadanie precyzyjnie opracowanego regulaminu antydyskryminacyjnego i antymobbingowego – podpisanego i przyjętego do wiadomości przez ogół pracowników – oraz przestrzeganie jego przepisów pozwoli pracodawcy na zminimalizowanie ryzyka związanego z ewentualną odpowiedzialnością.

W takim regulaminie powinny się znaleźć:

- definicje i przykłady nieakceptowanych praktyk i zachowań,

- obowiązki pracodawcy, kadry kierowniczej i pozostałych pracowników,

- sposób i formy zgłaszania przypadków dyskryminacji/molestowania/mobbingu,

- szczegółowa procedura postępowania wyjaśniającego,

- sposób postępowania w razie potwierdzenia oraz niepotwierdzenia zarzutów o stosowanie nieakceptowanych praktyk,

- sankcje wobec osób dopuszczających się nieakceptowanych praktyk,

- formy przeciwdziałania nierównemu traktowaniu w firmie, np. informacje o okresowych szkoleniach lub akcjach informacyjnych,

- odpowiedzialność za naruszenie przepisów wewnętrznych,

- oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z procedurą.

[i]Autorka jest psychologiem pracy, konsultantką ds. zarządzania kadrami TGC Corporate Lawyers [/i]