Poprzedni konkurs do tzw. działania 8.1 „Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej” programu „Innowacyjna gospodarka” odbył się w marcu tego roku. Trwał od drugiego do piątego dnia tego miesiąca. Dlaczego tak krótko? Już w pierwszym dniu naboru wniosków ich wartość przekroczyła dostępny budżet (ok. 141 mln zł). W sumie na konkurs napłynęły 822 wnioski na łączną kwotę blisko 500 mln zł.
[srodtytul]Na co te dotacje...[/srodtytul]
Dlatego właśnie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, które pełni dla tego działania rolę tzw. instytucji pośredniczącej, oraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zdecydowały o przyspieszeniu terminu kolejnego konkursu. Początkowo miał się on odbyć w sierpniu.
Teraz najprawdopodobniej zostanie przesunięty, a [b]najbliższe wnioski będą przyjmowane już od 13 lipca.[/b] Również tym razem należy się liczyć z zamknięciem konkursu w ciągu kilku dni. Dlatego każdy, kto chce zawalczyć o dotację, musi już teraz przygotowywać wniosek.
Kluczowym słowem dla tego działania i szans uzyskania dotacji jest „e-usługa”. Wsparcie otrzymają bowiem projekty, które przewidują wprowadzenie nowej usługi i świadczenie jej odbiorcom (konsumentom) drogą elektroniczną. Definicja tego pojęcia znajduje się w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=E392AA3F633E30CC98C99C142ED4D833?id=280342]rozporządzeniu ministra rozwoju regionalnego z 13 sierpnia 2008 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na wspieranie tworzenia i rozwoju gospodarki elektronicznej w ramach programu operacyjnego „Innowacyjna gospodarka” na lata 2007 – 2013 (DzU z 2008 r. nr 153, poz. 956 ze zm.)[/link].
Pod pojęciem „e-usługi” rozumiane są świadczenia realizowane całkowicie lub częściowo w sposób automatyczny. Ten automatyzm musi w tym wypadku być realizowany przez technologię informatyczną, np. odpowiednie oprogramowanie. Do innych ważnych cech e-usługi należy zaliczyć to, że:
- polega ona na wysyłaniu i odbieraniu danych za pomocą systemów teleinformatycznych w publicznych sieciach telekomunikacyjnych, np. przez Internet,
- jest świadczona na indywidualne żądanie usługobiorcy (jest zindywidualizowana),
- jest realizowana bez jednoczesnej obecności stron w tej samej lokalizacji (czyli zdalnie),
- od usługi w ujęciu tradycyjnym odróżnia ją brak udziału człowieka (lub jego minimalny udział) w świadczeniu usługi.
Ważnym czynnikiem jest również to, że e-usługa musi spełniać warunek konkretnej odpowiedzi na konkretnie postawione pytanie/zamówienie usługobiorcy.
[srodtytul]... i dla kogo[/srodtytul]
Działanie 8.1 PO IG ogranicza krąg tzw. beneficjentów, czyli osób, które mogą się ubiegać o wsparcie. Przede wszystkim jest zastrzeżone wyłącznie dla mikro- i małych firm. Przypomnijmy, że są to te podmioty, które zatrudniają mniej niż 50 pracowników, a ich obrót i/lub bilans roczny nie przekraczają 10 mln euro (mikroprzedsiębiorstwa zatrudniają poniżej 10 osób i mają obrót oraz bilans poniżej 2 mln euro). To jednak nie wszystko.
Dotacje mogą trafić tylko do nowych firm. Chodzi tu o podmioty, w przypadku których od dnia rejestracji (rozpoczęcia działalności) nie minął jeszcze rok. Innymi słowy nie mogą one działać na rynku dłużej niż 12 miesięcy. Jeżeli ktoś ma pomysł na świadczenie usług drogą elektroniczną i spełnia te warunki lub dopiero planuje rozpoczęcie działalności gospodarczej z tym związanej, to może spróbować sięgnąć po unijne wsparcie.
[srodtytul]Pomoc de minimis[/srodtytul]
Wsparcie z programu IG w przypadku działania 8.1 udzielane jest w tzw. formie de minimis. Ma to zarówno dobre, jak i słabe strony. Te ostatnie wiążą się z tym, że pomoc nie może przekroczyć 200 tys. euro (jeżeli firma nie wykorzystała już wcześniej części tego limitu przez uzyskanie innej pomocy). [b]Natomiast zaletą jest to, że dotacja może sięgać nawet 85 proc. tzw. wydatków kwalifikowanych projektu.[/b] A te mogą się składać z pieniędzy m.in. na zakup:
- usług informatycznych, technicznych lub doradczych prowadzących do wytworzenia produktów cyfrowych oraz związanych z przygotowaniem, świadczeniem i aktualizacją e-usługi,
- usług pomocniczych, w szczególności transportowych, telekomunikacyjnych, komunalnych (energia, woda, ogrzewanie) lub pocztowych,
- materiałów biurowych i eksploatacyjnych,
- nowych środków trwałych (np. komputerów, serwerów, aparatów cyfrowych lub rzutników),
- wartości niematerialnych i prawnych (np. patenty, licencje).
Jednocześnie, przygotowując budżet projektu, należy pamiętać, że jego minimalna wartość musi stanowić 20 tys. zł, a maksymalna nie może przekraczać jednego miliona.
Wnioski o dotacje będą przyjmować tzw. regionalne instytucje finansujące.
[srodtytul]Z wnioskiem do RIF[/srodtytul]
To, do której z nich należy dostarczyć dokumentację, zależy od miejsca realizacji inwestycji. Dla każdego województwa jest wyznaczona jedna taka instytucja. Przykładowo dla firm z Dolnego Śląska jest to Wrocławska Agencja Rozwoju Regionalnego, dla woj. lubuskiego Agencja Rozwoju Regionalnego w Zielonej Górze, a dla przedsiębiorców z zachodniopomorskiego – Zachodniopomorska Agencja Rozwoju Regionalnego. Pełna lista tych podmiotów wraz z danymi teleadresowymi opublikowana jest na stronie [link=http://www.parp.gov.pl]www.parp.gov.pl[/link]. Będzie na niej można również szukać oficjalnego ogłoszenia konkursu (powinno się pojawić 29 czerwca) i jego regulaminu.
[ramka][b]Gdzie szukać informacji[/b]
Pod adresem: [link=http://www.web.gov.pl]www.web.gov.pl[/link] znajduje się specjalny portal w całości poświęcony działaniom 8.1 i 8.2 programu „Innowacyjna gospodarka”. Można tam znaleźć zarówno samą definicję e-usługi, jak i przykłady projektów, które mogą liczyć na wsparcie. Z kolei na stronie [link=http://www.parp.gov.pl]www.parp.gov.pl[/link] potencjalni wnioskodawcy mogą się zapoznać z najczęstszymi błędami, jakie były popełniane we wnioskach składanych w czasie poprzedniego naboru. To powinno pomóc w ich uniknięciu. Znajdują się tam również odpowiedzi na najczęściej zadawane przez firmy pytania. [/ramka]
[ramka][b]Nie wszystko jest e-usługą[/b]
Zgodnie z rozporządzeniem nie są nią m.in. usługi nadawcze (radiowe, telewizyjne) i telekomunikacyjne oraz dostawa:
- towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywa się elektronicznie,
- płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych,
- materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety i czasopisma,
- kaset wideo, płyt DVD, gier na płytach CD-ROM,
- usług świadczonych przez prawników albo doradców finansowych, którzy udzielają swoim klientom porad za pomocą poczty elektronicznej.
Natomiast przykładem tego typu usług są bez wątpienia wyszukiwarki internetowe (np. Google) oraz systemy płatności online (np. PayPal, Polcard, eCard). [/ramka]