Nasz czytelnik prowadzi firmę, która 1 kwietnia przejęła inny zakład pracy wraz z pracownikami w trybie art. 23[sup]1[/sup] [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=351DF04549E4BF2CE8CF779185F78CFC?id=76037]kodeksu pracy.[/link] Obowiązywał w nim regulamin pracy, który przewiduje trzymiesięczny okres rozliczeniowy (zamyka się on z końcem czerwca). Pracodawca zastanawia się, czy w związku z tym przejętych pracowników nadal obowiązuje regulamin pracy dawnego zakładu. W jaki sposób ma rozliczać czas ich pracy, skoro w jego firmie okres rozliczeniowy wynosi miesiąc?

[srodtytul]Stare warunki[/srodtytul]

Szef musi pamiętać, że w związku z przejęciem innego zakładu pracy stał się z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Oznacza to, że [b]treść istniejących już umów o pracę nie może samoczynnie ulec zmianie. Przejęci pracownicy zachowują zatem wszystkie dotychczasowe warunki pracy, [/b]w tym również regulamin pracy i okres rozliczeniowy, który obowiązywał ich w poprzednim zakładzie.

Do czasu zmiany regulaminu pracy przejętych pracowników w przedsiębiorstwie będą jednocześnie obowiązywać dwa okresy rozliczeniowe: jednomiesięczny dla starych pracowników i trzymiesięczny dla pracowników z przejętego zakładu. Dlatego też, układając i planując harmonogram czasu pracy dla przejętych pracowników, należy pamiętać, aby w trzymiesięcznym okresie rozliczeniowym nie przekroczyli normy czasu pracy dla danego okresu. Nowy pracodawca musi więc znać liczbę godzin przepracowanych przez nich w kwietniu. Liczbę tę trzeba będzie odjąć od normy przypadającej do przepracowania w trzymiesięcznym okresie rozliczeniowym. Uzyskaną w ten sposób liczbę godzin będą mogli państwo rozplanować do końca czerwca.

[srodtytul]Modyfikacja przepisów[/srodtytul]

W każdej chwili można zmienić lub uchylić przejęty regulamin pracy w celu ujednolicenia okresu rozliczeniowego. Można to zrobić:

- wydając nowy regulamin lub

- formalnie uchylając dotychczasowy w akcie normatywnym wyższego rzędu (np. w zakładowym układzie zbiorowym pracy).

Najprościej byłoby stworzyć nowy regulamin pracy i wprowadzić go w życie. Odbywa się to przez podanie go do wiadomości pracowników w sposób zwyczajowo przyjęty u danego pracodawcy, np. przez wywieszenie w widocznym miejscu w zakładzie, za pośrednictwem zakładowego radiowęzła, przez odczytanie na zebraniu załogi lub przez wewnątrzzakładową sieć informatyczną. [b]Regulamin pracy wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników.[/b] Jeżeli w firmie funkcjonują organizacje związkowe, z nimi należy uzgodnić treść regulaminu.

W takim wypadku nie dokonuje się wypowiedzenia zmieniającego warunki pracy lub płacy, gdyż długość okresu rozliczeniowego nie jest elementem umowy o pracę i nie dotyczy wprost kwestii wynagrodzenia za pracę (postanowienia te nie podlegają szczególnej ochronie).

[ramka][b]Przykład[/b]

Firma X przejęła pracowników innego zakładu, który w regulaminie wynagradzania przyznawał im dodatkowe premie.

Nowy pracodawca nie wypłaca takiego składnika wynagrodzenia.

Będzie jednak mógł przestać wypłacać premię roczną przejętym pracownikom dopiero po wręczeniu każdemu z nich wypowiedzenia zmieniającego warunki płacy. Dopiero po upływie okresu wypowiedzenia można bowiem zaprzestać naliczania i wypłacania im tej premii.[/ramka]