Kiedy chcemy założyć konto firmowe, nie wystarczy już, że wybierzemy bank. Musimy także wybrać jedną z opcji proponowanych przez daną instytucję. Banki mają oddzielne propozycje dla przedsiębiorstw różnej wielkości, dla zaczynających działalność, dla prowadzących pełną księgowość i dla zajmujących się jednoosobową działalnością gospodarczą. Często bank oferuje jeden podstawowy pakiet, ale w kilku wersjach.
Miesięczne opłaty za prowadzenie rachunku wahają się od zera do nawet ponad 100 zł. Większość rachunków jest nieoprocentowana, a jeśli już bank wypłaca jakieś odsetki, to wynoszą one dziesiąte części procentu.
Banki zachęcają do korzystania z konta przez Internet, ustawiając tak opłaty, by ta opcja była najtańsza. Za realizację przelewów przez Internet płaci się najmniej, a czasami w ogóle. Tą drogą można też zasięgnąć informacji o saldach rachunków, historii transakcji oraz bieżących rozliczeń (przelewy krajowe, zagraniczne, SEPA, ZUS i US).
[srodtytul]Dużo faktur[/srodtytul]
Oprócz zleceń stałych czy jednorazowych przelewów coraz więcej banków oferuje przelewy lub płatności masowe, ściśle związane z programem księgowym firmy. Płatności masowe oferowane są przede wszystkim firmom wystawiającym dużo faktur oraz rejestrującym co najmniej kilkadziesiąt wpływów na rachunek miesięcznie.
– Produkty bankowości transakcyjnej to zaawansowane rozwiązania wyróżniające się innowacyjnością i wykorzystaniem zaawansowanych technologii. Pozwalają na zwiększenie efektywności, ograniczenie kosztów operacji wykonywanych przez firmy – mówi Tomasz Ludwin, dyrektor ds. bankowości transakcyjnej w obszarze klienta biznesowego Banku BPH. Produkty takie są wprowadzane także do oferty dla małych i średnich firm, ponieważ coraz częściej poszukują one nowoczesnych rozwiązań.
Klienci Banku BPH mogą korzystać z usługi TransCollect. Umożliwia ona automatyczną identyfikację wpłat, dzięki czemu przedsiębiorcy w krótkim czasie otrzymują potwierdzenie wpływu pieniędzy na swoje konta. W ofercie banku znajduje się także TransCash. Dzięki tej usłudze małe i średnie firmy mogą wpłacać gotówkę w oddziałach banku lub za pośrednictwem wrzutni nocnych, mogą również skorzystać z transportu chronionego lub zamówić przez Internet dostarczenie gotówki do firmy.
Citi Handlowy oferuje opcję rozszerzoną systemu SpeedCollect Plus, który ma funkcję umożliwiającą automatyczne usuwanie błędów popełnionych przez płatnika przy wypełnianiu przelewu albo mogących powstać przy obróbce płatności w innych bankach. Opłata za uzgodnienie płatności przychodzących w tym systemie wynosi 0,4 zł za przelew.
[srodtytul]Wiele przelewów[/srodtytul]
Z kolei firmom, które wykonują co miesiąc dużo przelewów (np. przekazują na konta wynagrodzenia dużej liczbie zatrudnionych, mają wielu kontrahentów), polecana jest usługa pod nazwą przelewy masowe. Umożliwia ona obciążenie rachunku firmy jedną zbiorczą kwotą z tytułu wielu przelewów realizowanych w ramach jednego zlecenia (np. wypłata wynagrodzeń). System ten pozwala także na zautomatyzowanie procesu księgowania na kontach rozliczeniowych klienta.
Usługę taką ma na przykład Bank BPH. Nazywa się TransPłace. Umożliwia automatyczną, szybką realizację przelewów płacowych poprzez specjalny rachunek. Istnieje też możliwość otwarcia dodatkowego rachunku płacowego do obsługi wynagrodzeń kierownictwa firmy.
Takie rozwiązania proponuje wiele banków. Jak twierdzi Joanna Scherer, menedżer z zespołu ds. wsparcia i zarządzania produktami w Fortis Banku, upowszechniają się coraz bardziej wyrafinowane usługi zarządzania gotówką i finansowania handlu za pośrednictwem Internetu.
Opisywanie usługi niedawno oferowane były wyłącznie korporacjom. Dziś coraz częściej są dostępne dla małych i średnich firm.
[srodtytul]Wyrafinowane usługi [/srodtytul]
Automatyczna identyfikacja płatności masowych, pozwalająca na kontrolę bieżących rozliczeń z każdym dłużnikiem, jest przydatna nie tylko gigantom telekomunikacyjnym, ale sprawdzi się też w przypadku uczelni czy większych wspólnot mieszkaniowych. Podobnie jest z koncentracją sald ułatwiającą zarządzanie płynnością i zmniejszającą koszty. Przyda się i globalnym korporacjom, i mniejszym firmom mającym kilka rachunków. Z kolei przedsiębiorstwom współpracującym z partnerami zagranicznymi potrzebna będzie pełna obsługa gwarancji, inkasa i akredytyw za pośrednictwem bankowości internetowej.
– Obserwując potrzeby klientów z segmentu MSP, możemy powiedzieć, że oczekują oni nie tylko łatwego dostępu do rachunku poprzez kanały elektroniczne (Internet, telefon, karty płatnicze), ale też prostego i taniego zarządzania bieżącymi płatnościami oraz efektywnego zarządzania nadwyżkami środków na rachunku. Istotny jest również szybki i nieskomplikowany dostęp do źródeł finansowania. Choć ilość transakcji realizowanych poprzez kanały elektroniczne rośnie, nadal duże znaczenie ma osobista wizyta w oddziale oraz opieka doradcy – mówi Anna Gregorczyk, dyrektor Departamentu Produktów i Usług Bankowości Instytucjonalnej Banku BGŻ.