Dla wdrożenia wprowadzanych zmian niezbędne jest podjęcie różnorodnych działań organizatorskich i szkoleniowych przez pracodawców oraz poniesienie przez nich określonych kosztów. Krótki okres od dnia ogłoszenia nowelizacji do dnia jej wejścia w życie nie zapewnia niezbędnego czasu na realizację nowych obowiązków. Nowe uregulowania wywołują liczne wątpliwości wymagające wyjaśnień na szczeblu Ministerstwa Pracy i Państwowej Inspekcji Pracy.
Dlatego minister pracy zwróciła się 8 stycznia 2009 r. do głównego inspektora pracy z prośbą o niekorzystanie z uprawnień dotyczących karania pracodawców za niespełnianie wymagań kwalifikacyjnych przez pracowników wyznaczonych do wykonywania czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników.
Minister proponuje wykorzystywanie w większym stopniu innych środków prewencyjnych.
Natomiast zgodnie z [link=http://www.rp.pl/artykul/249189.html]komunikatem głównego inspektora pracy[/link] [b]Państwowa Inspekcja Pracy nie będzie prowadziła do końca stycznia 2009 r. czynności kontrolnych w zakresie realizacji przez pracodawców tych obowiązków.[/b]
W tym czasie inspektorzy pracy będą podejmowali działania informacyjno-edukacyjne, szczególnie wobec małych pracodawców, w zakresie przepisów niebudzących wątpliwości.
[i]Podstawa prawna: art. 1 pkt 8 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=292864]ustawy z 21 listopada 2008 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy (DzU nr 223, poz. 1460)[/link][/i]