Chodzi konkretnie o formularze:
INF-U-P
– miesięczna informacja pracodawcy o podstawach wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, składkach na ubezpieczenia społeczne, zatrudnianiu i stopniach niepełnosprawności,
Wn-U
– wniosek o wypłatę refundacji składek na ubezpieczenia społeczne osób niepełnosprawnych.
By dostać refundację za styczeń, trzeba je złożyć do 29 lutego. Tak w skrócie wygląda nowa, obowiązująca od nowego roku procedura uzyskiwania tej pomocy. W zasadach refundowania składek za niepełnosprawnych pracowników zaszły bowiem rewolucyjne zmiany.
Do końca 2007 r. wystarczyło, że pracodawca zaznaczał w comiesięcznej deklaracji ZUS DRA odpowiednie pola i był zwolniony z wpłaty do ZUS niektórych składek za zatrudniane osoby niepełnosprawne. Operacja nazywała się refinansowaniem składek, gdyż przedsiębiorcy nie uiszczali części składek, a niedopłatę w ZUS finansowały Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i budżet państwa. System ten był jednak niezgodny z podstawową zasadą rozporządzenia Komisji (WE) nr 2204/2002, według którego pomoc ta ma charakter rekompensaty podwyższonych kosztów zatrudnienia niepełnosprawnych. Pracodawca musi więc najpierw ponieść te wydatki, by później otrzymać ich zwrot. W ten sposób kilkadziesiąt przelewów PFRON i budżetu państwa na rzecz ZUS zastąpiły dziesiątki tysięcy przelewów PFRON na rzecz pracodawców.
Od 1 stycznia 2008 r. refundacja składek przysługuje do wysokości przypadającej na jeden etat. Jeśli więc niepełnosprawny zatrudnił się najpierw u pracodawcy A na pełny etat, a u pracodawcy B na pół etatu, refundacje składek otrzyma pierwszy.
Refundacja nie przysługuje jednak na część składek finansowanych ze środków publicznych. Nie wolno więc uzyskać zwrotu tych samych składek z dwóch źródeł. Refundacja należy się na wszystkich niepełnosprawnych pracowników bez względu na to, czy mają ustalone prawo do emerytury, czy nie.
By otrzymać zwrot składek opłaconych za niepełnosprawnych za styczeń, musisz złożyć formularze najpóźniej 29 lutego i nie mieć w PFRON długu przekraczającego 100 zł
Ważne jest uregulowanie wszystkich składek na ubezpieczenia społeczne. Następnie przekazujemy do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do końca lutego dokumenty:
INF-U-P
– miesięczna informacja pracodawcy o podstawach wymiaru składek, składkach, zatrudnieniu i stopniach niepełnosprawności; sporządzamy ją co miesiąc dla każdego niepełnosprawnego pracownika oddzielnie,
Wn-U część I
– wniosek o wypłatę refundacji składek; zawiera podsumowanie wyliczeń zawartych we wszystkich informacjach miesięcznych INF-U-P. W ostatniej rubryce podajemy łączną należną kwotę refundacji, o której zwrot będzie się ubiegał pracodawca. Starając się pierwszy raz o refundację lub aktualizując dane, musimy również złożyć II część wniosku Wn-U.
Formularze przekazujemy w formie elektronicznej, a jedynie zatrudniający do pięciu osób mogą składać dokumenty papierowe. Druki te składamy do ostatniego dnia miesiąca, kiedy przypadał termin opłacenia składek, czyli za styczeń do 29 lutego.
Wszyscy w zasadzie ubiegamy się o refundacje na nowych formularzach pierwszy raz za styczeń 2008 r. Drugiej części wniosku Wn-U nie musimy jednak składać, jeśli korzystaliśmy wcześniej z dofinansowań SOD lub finansowania składek ZUS. Składając dokumenty drogą elektroniczną, otrzymamy elektroniczne potwierdzenie ich dostarczenia. Jeśli chodzi o druki papierowe, decyduje data stempla pocztowego. Pamiętajmy też, że zaległość wobec PFRON przekraczająca 100 zł odbiera nam prawo do refundacji. Niższy dług PFRON ignoruje, traktując jako błąd rachunkowy.
PFRON ma pięć dni na sprawdzenie wniosku i informacji. Po znalezieniu nieprawidłowości wzywa do ich usunięcia. Jeśli nie ma błędów w formularzach, PFRON sprawdza, czy wnioskodawca ma zaległości finansowe wobec niego. Jeśli ich nie stwierdzi, ustala wysokość refundacji i przekazuje środki na rachunek bankowy wskazany przez wnioskodawcę. Jeśli nie zaszły wymienione negatywne przesłanki rozpatrzenia wniosku (błędy formalne i rachunkowe, zaległości wobec PFRON), pieniądze powinny do nas trafić w ciągu siedmiu dni od przekazania wniosku.
Firma Askapol z Helenowa zatrudnia ponad 25 osób w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i osiąga wskaźnik zatrudnienia niepełnosprawnych powyżej 6 proc.
Jest zarejestrowana w systemie PFRON od 8 kwietnia 2006 r. Zadeklarowała ryczałtową formę rozliczania podwyższonych kosztów w br.
Pan Andrzej pracuje w Askapolu od 1 stycznia 2006 r. na pełny etat. Legitymuje się orzeczeniem powiatowego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności, stwierdzającym niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym. Zarabia 2200 zł brutto, a w styczniu br. przepracował sumiennie wszystkie dni robocze. Przelew z wynagrodzeniem otrzymał 31 stycznia. Askapol złożył 14 lutego br. deklarację ZUS DRA i wpłacił kwoty składek na rachunek ZUS. Może się więc ubiegać o dofinansowanie wynagrodzenia pana Andrzeja oraz o refundację składki emerytalnej obciążającej pracodawcę i pracownika. Co musiał zrobić, by dostać dofinansowanie, przedstawiliśmy na tym samym przykładzie w DF z 15 lutego na str. 10/11. Dziś pokazujemy, jak mają wyglądać starania o refundację składki. Przede wszystkim musi złożyć do 29 lutego br. w PFRON w formie elektronicznej I część wniosku WN-U razem z informacją INF-U-P. Nie ma obowiązku składania II części wniosku Wn-U, gdyż złożył go ewentualnie przy okazji ubiegania się o dofinansowania (jeśli wcześniej nie figurował w bazie PFRON). Gdy Askapol dochowa wymienionych formalności i terminów i nie ma zaległości wobec PFRON przekraczających 100 zł, a PFRON nie zakwestionuje prawidłowości przygotowania dokumentów pod względem formalnym i rachunkowym, powinien dostać 429,44 zł w ciągu siedmiu dni od daty ich przesłania. Szczegółowy sposób wyliczenia wysokości dofinansowania oraz jego ujęcia na formularzach Wn-D oraz INF-D-P pokazaliśmy w DF z 15 lutego. Dziś skupiamy się na wyliczeniu i rozpisaniu na dokumentach refundacji składek.
Wyliczenie refundacji składek ZUS
Okres zatrudnienia (poz. 44 INF-U-P): 31
Dofinansowania i refundacja w INF-U-P (poz. 47 INF-U-P wyliczone inaczej niż poz. 29 INF-D-P): 720,72 zł – jest o refundacja za bieżący rok liczona od początku roku do miesiąca poprzedzającego okres sprawozdawczy plus dofinansowania liczone od początku roku do miesiąca obecnego, czyli w wypadku styczniu samo dofinansowanie
Wypłacone dofinansowanie i refundacja (poz. 48 INF-U-P): 0 – zero, ponieważ jest to pierwsza deklaracja, jaką składamy za dany rok i nie ma jeszcze wypłaconych kwot
Dofinansowanie za okres sprawozdawczy (poz. 49 INF-U-P): 458,64 zł
Podstawa wymiaru (poz. 50 INF-U-P): 1234 zł
Kwoty opłaconych terminowo składek na ubezpieczenia społeczne:
1. W części kosztów osobowych pracodawcy
– emerytalne (poz. 51 INF-U-P): 214,72 zł
– rentowe (poz. 52 INF-U-P): 99 zł
– wypadkowe (poz. 53 INF-U-P): 21,34 zł
2. W części wynagrodzenia:
– emerytalne (poz. 54 INF-U-P): 214,72 zł
– chorobowe (poz. 55 INF-U-P): 53,90 zł
Razem (poz. 56 INF-U-P): 429,44 zł
Do wypłaty (poz. 57 INF-U-P): 429,44 zł
W przykładzie założyliśmy składkę wypadkową na poziomie 0,97 proc. Ponadto wykorzystaliśmy fikcyjną firmę i fikcyjnego pracownika. O refundacje składek składamy dokumenty do końca lutego.
Zobacz wzór wypełnienia formularzy Wn-U i INF-U-P
Nowe zasady refundacji składek od niepełnosprawnych określają:
Refundacje i dofinansowania kumulujemy z innymi rodzajami pomocy na zatrudnienie, np. z udzielaną przez starostów
Wraz z innymi rodzajami wsparcia nie mogą przekroczyć 100 proc. składek i odpowiedniego odsetka minimalnej płacy. Dofinansowania wynagrodzeń oraz refundacje składek ZUS niepełnosprawnych to rodzaj pomocy publicznej na zatrudnienie w Unii Europejskiej, którą reguluje rozporządzenie Komisji (WE) nr 2204/2002 z 12 grudnia 2002 r. Zostało adoptowane do naszego prawa przez rozporządzenie o udzielaniu pomocy (...). Zgodnie z unijną zasadą dofinansowania i refundacje stanowią rekompensatę podwyższonych kosztów zatrudniania niepełnosprawnych. Chodzi o dodatkowe koszty, z jakimi wiąże się praca tych pracowników, w porównaniu z tymi, jakie generowałyby osoby sprawne wykonujące te same zadania.
Dofinansowania i refundacje kumulujemy z innymi rodzajami pomocy na zatrudnienie, np. z udzielaną przez starostów, i nie mogą przekroczyć kosztów płacy pracownika niepełnosprawnego. Oznacza to, że dofinansowania wynagrodzeń oraz refundacje składek ZUS nie mogą razem z innymi formami pomocy przewyższyć wynagrodzenia brutto oraz obowiązkowych składek na ubezpieczenia społeczne płaconych za pracownika.
Maksymalne wysokości pomocy nie zmieniły się w 2008 r. i nadal wynoszą miesięcznie 100 proc. składek na ubezpieczenia społeczne oraz:
130 proc.
minimalnego wynagrodzenia dla osoby o znacznym stopniu niepełnosprawności,
110 proc.
– o umiarkowanym,
50 proc.
– o lekkim.
Rodzaj refundowanych składek zależy od typu pracodawcy (zakład pracy chronionej, otwarty rynek) oraz od liczby zatrudnionych osób. Jest taki sam jak w ubiegłym roku. Dla niepełnosprawnych ze schorzeniami specjalnymi maksymalną wielkość pomocy zwiększamy się o 75 proc. minimalnego wynagrodzenia. Do wyliczeń w 2008 r. przyjmujemy minimalne wynagrodzenie z grudnia poprzedniego roku, czyli 936 zł. Pomoc na zatrudnienie dla jednego pracodawcy nie może przekroczyć 15 mln euro brutto w ciągu trzech kolejnych lat. Po przekroczeniu tej kwoty dodatkowe trzeba notyfikować w Unii Europejskiej.
Nie zmienił się też katalog podwyższonych kosztów zatrudniania niepełnosprawnych oraz sposób ich ustalania. Do kosztów tych wciąż zaliczamy wydatki poniesione np. na:
- niższą produktywność niepełnosprawnych,
- zatrudnienie ich opiekunów,
- adaptacji pomieszczeń czy adaptacji lub nabycia urządzeń przeznaczonych do użytku niepełnosprawnych.
Zakłady pracy chronionej mające co najmniej 50 proc. pracowników ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności bądź z lekkim, ale cierpiących na chorobę psychiczną, epilepsję albo upośledzenie umysłowe mogą dodatkowo wykazać koszty budowy, instalacji lub rozbudowy danego zakładu, administracyjne i transportowe. Do wyliczonych w ten sposób rzeczywistych podwyższonych kosztów dla każdego rozliczanego pracownika trzeba jeszcze dodać 100 proc. refundowanych składek ZUS.
Jeśli nie chce się nam szacować rzeczywistych podwyższonych kosztów, możemy wybrać ryczałt.
Składamy w tym celu oświadczenie, które możemy znaleźć na stronie PFRON. Niezłożenie oświadczenia oznacza, że wszystkich niepełnosprawnych rozliczymy według rzeczywistych kosztów.
Przemyślmy decyzję o wyborze formy wyliczania podwyższonych kosztów. Jej zmiana w trakcie roku może bowiem sprawić kłopoty. Wskaźniki ryczałtu się nie zmieniły i wynoszą dla zpch odpowiednio 90, 70 i 40 proc. minimalnego wynagrodzenia. Ponadto mogą one zwiększyć podane kwoty o 55 proc. minimalnej płacy na każdą osobę ze schorzeniami specjalnymi. Wskaźniki ryczałtu na otwartym rynku to 70 proc. podstawowego ryczałtu dla zpch na niepełnosprawnego bez schorzeń specjalnych oraz 90 proc. podstawowego ryczałtu dla zpch – ze schorzeniami specjalnymi.
Wyliczając ryczałt, do wartości obliczonych na postawie wskaźników trzeba jeszcze dodać 100 proc. refundowanych składek na ubezpieczenia społeczne. Kwoty dofinansowań i refundacji ustalamy proporcjonalnie do miesięcznego wymiaru czasu pracy niepełnosprawnego. Dla pracodawców, którzy wybrali ryczałt, łączna kwota miesięcznej pomocy publicznej w ramach SOD nie może przekroczyć wysokości ryczałtu. Na przykład na osobę z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności bez schorzenia specjalnego, zatrudnioną w zpch na pół etatu, jest to najwyżej 1029,60 zł (110 proc. x 936 zł) plus refundowane składki ZUS.
Autorzy są pracownikami firmy Info Baza z Wrześni, współtwórcami serwisu www.dofinansowania.pl