– Jestem właścicielem znaku graficznego, który chciałbym zarejestrować w całej Unii Europejskiej. Co powinienem wypełnić i dokąd wysłać? Słyszałem, że można to zrobić przez Internet – pisze czytelnik DOBREJ FIRMY.
Czytelnikowi polecamy zarejestrowanie tzw. znaku towarowego Wspólnoty. Zajmuje się tym Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego z siedzibą w Alicante w Hiszpanii. Zastrzeżenie na swoją rzecz znaku towarowego Wspólnoty skutkuje uzyskaniem ochrony na obszarze całej Unii Europejskiej. Rejestracja pozwala uprawnionemu używać znaku na zasadzie wyłączności. Może on np. żądać od sądu zakazania innemu przedsiębiorcy posługiwania się znakiem bez jego zgody w stosunkach handlowych. Co istotne, zakaz taki można wydać również wówczas, gdy znaki są do siebie na tyle podobne, że istnieje prawdopodobieństwo wprowadzenia odbiorców w błąd co do pochodzenia towarów lub usług.
Aby doszło do rejestracji znaku wspólnotowego, czytelnik musi wypełnić i złożyć w Urzędzie Harmonizacji (możliwe jest tu pośrednictwo polskiego Urzędu Patentowego) wniosek. Powinien w nim umieścić swoje dane, określić znak, który chciałby zarejestrować, a także podać listę towarów lub usług, których ochrona ma dotyczyć. Zasady rejestracji określa rozporządzenie Rady UE o znaku towarowym Wspólnoty (nr 40/94), a także wykonawcze rozporządzenie Komisji (nr 2868/95). Dane adresowe urzędu można znaleźć na jego stronie internetowej (www.oami.europa.eu).
Zgłoszenie znaku towarowego za pośrednictwem Internetu rzeczywiście jest możliwe. Doświadczenia można tu zbierać samodzielnie, korzystając z serwisu internetowego Urzędu Harmonizacji. Zaczynamy od wejścia na stronę oami.europa.eu/en/mark/marque/efentry.htm. Co prawda oficjalnymi językami urzędu są jedynie angielski, francuski, hiszpański, niemiecki i włoski, samo zgłoszenie możemy jednak sporządzić po polsku. Aby to zrobić, u góry strony wybierzmy odnośnik opatrzony literkami „PL”. Dzięki temu otworzy się przed nami formularz zgłoszenia w polskiej wersji językowej. Krok po kroku wypełniamy tam poszczególne pola wniosku o udzielenie ochrony. Warto przedtem się zapoznać z instrukcjami przygotowanymi przez urząd. W zgłoszeniu zaznaczmy koniecznie, który spośród języków oficjalnych wybieramy jako właściwy dla postępowania. Urząd przetłumaczy zgłoszenie i cała procedura będzie się już toczyć we wskazanym języku oficjalnym – a nie po polsku.
Ale uwaga: początkujący wnioskodawca musi pamiętać, że pierwszego zgłoszenia internetowego nie dokona od ręki. Po zarejestrowaniu się w Urzędzie Harmonizacji będzie bowiem musiał poczekać, aż ten przekaże mu identyfikator i hasło. Dopiero one umożliwiają zgłaszanie znaków. Urząd przekazuje dane tradycyjną pocztą, a nie e-mailem, więc ze zgłoszeniem trzeba będzie poczekać, aż przesyłka z Hiszpanii dotrze do Polski.
Ponieważ czytelnik chce zgłosić znak graficzny, będzie musiał dołączyć do wniosku plik zawierający graficzne przedstawienie znaku. Pozwoli to później urzędowi wprowadzić taki obrazek do swojej bazy danych, a także opublikować go w specjalnym piśmie, do którego trafiają wszystkie znaki towarowe Wspólnoty. Z informacji ujawnionej przez urząd w objaśnieniach dla zgłaszających wynika, że jedynym akceptowanym formatem pliku jest JPEG, a jego wielkość nie może przekraczać dwóch megabajtów. Inne dokumenty można dołączać w formacie PDF.