Od 11 marca ten obowiązek będzie wynikał bezpośrednio z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=77889F39B1244FC8D50E9BF067BBA1E3?id=186056]kodeksu wykroczeń (k.w.)[/link], a nie jak dotychczas z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C76C9DBE7941353D630B8343398AF4F5?id=294162]ustawy z 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (DzU nr 234, poz. 1570 ze zm.)[/link].
Wszystko za sprawą [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=340622]ustawy z 8 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 21, poz. 105)[/link], która wprowadza zmiany do art. 111 k.w.
Dotychczas stanowił on, że przy pracy wymagającej bezpośredniego kontaktu ze środkami spożywczymi nie wolno zatrudniać osób, o których mówią przepisy o zwalczaniu chorób, oraz takich, których stan zdrowia utrudnia utrzymanie higieny osobistej.
Teraz z tego przepisu wynika bezpośrednio, że przy wykonywaniu pracy, przy której istnieje możliwość przeniesienia zakażenia na innych, nie wolno zatrudnić osoby:
- która ma zły na stan zdrowia potwierdzony aktualnymi badaniami dla celów sanitarno-epidemiologicznych, w rozumieniu przepisów o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi,
- której stan zdrowia utrudnia utrzymanie higieny osobistej.
Nadal naruszenie tego przepisu jest zagrożone karą grzywny.