Zmowa cenowa algorytmów w branży e-commerce – science fiction czy rzeczywistość

Stosowanie algorytmów cenowych w branży e-commerce może naruszać reguły prawa antymonopolowego. Organy ochrony konkurencji coraz baczniej przyglądają się temu zjawisku pod kątem oceny, czy nie dochodzi w ten sposób do stosowania porozumień ograniczających konkurencję, w szczególności nielegalnych zmów cenowych.

Publikacja: 31.08.2018 06:40

Zmowa cenowa algorytmów w branży e-commerce – science fiction czy rzeczywistość

Foto: Adobe Stock

Powszechną praktyką staje się monitorowanie cen konkurentów i kontrahentów przez firmy działające w handlu on-line. Wykorzystywane są do tego algorytmy cenowe, które dzięki maszynowej analizie danych, umożliwiają w łatwy i szybki sposób dostosowanie cen do określonego poziomu. Z jednej strony ma to charakter prokonkurencyjny i przynosi korzyści zarówno sprzedającym, jak i kupującym, zwłaszcza konsumentom, którym mogą być oferowane towary i usługi po cenach, które odzwierciedlają aktualne realia rynkowe, w tym podaż i popyt. Z drugiej jednak strony pojawiają się wątpliwości, czy stosowanie takich algorytmów nie prowadzi w niektórych sytuacjach do ograniczającej konkurencję koordynacji zachowań przedsiębiorców, a w konsekwencji do niedozwolonych porozumień cenowych między nimi.

Pozostało 90% artykułu

Świąteczna oferta

PRO.RP.PL za 39 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Prawo w firmie
Legislacja gospodarcza w stylu słabej drużyny futbolowej
Prawo w firmie
"Rzeczpospolita" znów liderem w kwestii własności intelektualnej
Prawo w firmie
Podwykonawstwo a prawo zamówień publicznych. Co mówi orzecznictwo KIO?
Prawo w firmie
EUDR nabiera coraz wyraźniejszych kształtów. Co zakłada unijna regulacja?
Materiał Promocyjny
Jak budować współpracę między samorządem, biznesem i nauką?
Prawo w firmie
Komisja Europejska zaskarżyła Polskę do TSUE. Chodzi o minimalny podatek dochodowy