Konsekwencje niewykonania umowy przedwstępnej

Przystępując do zawarcia umowy przedwstępnej strony powinny poczynić starania o to, aby była ona zawarta nie tylko w odpowiedniej formie, ale również by jej treść odpowiadała wymogom ustanowionym dla umowy przyrzeczonej.

Publikacja: 02.09.2021 10:52

Konsekwencje niewykonania umowy przedwstępnej

Foto: Adobe Stock

Zgodnie z art. 389 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (dalej „k.c.") umowa przedwstępna to umowa, przez którą jedna ze stron lub obie zobowiązują się do zawarcia oznaczonej umowy. Umowy te są zawierane w sytuacjach, w których w chwili ich zawarcia strony nie chcą jeszcze lub nie mogą zawrzeć umowy przyrzeczonej. Często mamy z nimi do czynienia w obrocie nieruchomościami, kiedy kupujący zamierza pokryć cenę sprzedaży środkami pochodzącymi z kredytu, jednocześnie chcąc zapewnić sobie, że sprzedający nie zawrze umowy z innym kontrahentem. Wówczas strony zawierają umowę przedwstępną, zaś po uzyskaniu kredytu przez kupującego zawierają właściwą umowę sprzedaży, tzw. umowę przyrzeczoną. Nie jest to oczywiście jedyny obszar prawa, w którym umowy te są powszechnie stosowane. Spotkamy się z nimi również w innych dziedzinach, jak choćby w umowach z zakresu prawa pracy.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Prawo w firmie
Weszła w życie ustawa zawierająca pierwszy pakiet rozwiązań deregulacyjnych
Prawo w firmie
Deregulacja idzie pełną parą. Co już jest gotowe, co czeka w kolejce
Prawo w firmie
Adam Zakrzewski: Zmiany, na które czekał rynek mieszkaniowy
Prawo w firmie
40 proc. opłat za mieszkanie w kosztach biznesu? Jest to możliwe
Prawo w firmie
Deregulacja po 100 dniach: rząd przyjął większość postulatów zespołu Brzoski
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama