Granica wieku 65 lat w odniesieniu do pilotów w zarobkowym transporcie lotniczym jest ważna

Granica wieku 65 lat przewidziana w prawie Unii w odniesieniu do pilotów w zarobkowym transporcie lotniczym pasażerów, towarów lub poczty jest ważna – orzekł w środę Trybunał Sprawiedliwości UE.

Aktualizacja: 05.07.2017 12:18 Publikacja: 05.07.2017 10:42

Granica wieku 65 lat w odniesieniu do pilotów w zarobkowym transporcie lotniczym jest ważna

Foto: Fotolia

Werner Fries był zatrudniony przez spółkę Lufthansa w charakterze pilota dowódcy i instruktora. Od końca października 2013 r. Lufthansa już go nie zatrudniała z tego powodu, że osiągnął granicę wieku 65 lat przewidzianą w prawie Unii w sposób wiążący dla pilotów w zarobkowym transporcie lotniczym.

Pilot wystąpił z żądaniem zasądzenia od spółki zapłaty wynagrodzenia przysługującego mu za listopad i grudzień 2013 r. Jego umowa o pracę wygasła bowiem dopiero z końcem grudnia 2013 r. Ponadto dysponował on w okresie dwóch miesięcy zwolnienia swoją licencją pilota liniowego oraz kwalifikacjami instruktora i egzaminatora. Jego zdaniem granica 65 lat stanowi dyskryminację ze względu na wiek i narusza wolność wyboru zawodu (jest niezgodna z Kartą praw podstawowych Unii Europejskiej).

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Rządowa deregulacja w Sejmie. Szybkie tempo prac i krytyka opozycji
Prawo w firmie
Najlepsze studia MBA w Polsce. Wyniki rankingu Perspektywy 2025
Prawo w firmie
Dialog między zamawiającymi a wykonawcami to priorytet. Debata "Rzeczpospolitej"
Prawo w firmie
Układy zbiorowe. Jest dobry sposób na ich upowszechnienie
Prawo w firmie
Przełomowy wyrok TSUE w sprawie odpowiedzialności zarządu za podatki spółki