W toku rozwoju procesu globalizacji powstała tendencja do fuzji i przejęć. Podmioty przejmują przedsiębiorstwa działające na tym samym rynku w celu zwiększenia swojej obecność w danym segmencie. Nabywają też spółki działające na innych rynkach, aby dywersyfikować źródła przychodu czy nawet zmienić profil działalności. Inwestor wybiera podmiot, w który chce zainwestować, na podstawie wielu danych finansowych i pozafinansowych. Wszystkie te informacje pobiera z rynku albo od jednostki, która ma w przyszłości zostać przejęta. Mogą być one niepełne lub nierzetelne. Podejmując decyzję o przejęciu podmiotu, zarząd musi mieć pewność, jaka jest realna wartość przejmowanej jednostki gospodarczej. W związku z tym musi zidentyfikować i oszacować ryzyko, jakie kryje planowana inwestycja. Tylko w takim przypadku może podjąć racjonalną decyzję o zainwestowaniu w udziały innego podmiotu. Skutecznym narzędziem, które pomaga podjąć tę decyzję, jest tzw. badanie przedinwestycyjne, czyli analiza due diligence.