Co oznacza świadczenie niemożliwe do zrealizowania

Niemożność świadczenia musi mieć charakter trwały i nieprzemijający.

Publikacja: 17.08.2016 07:00

Co oznacza świadczenie niemożliwe do zrealizowania

Foto: 123RF

W polskim systemie prawnym funkcjonuje swoboda umów. Ustalić w niej można wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem, zasadami współżycia społecznego lub godziłoby w istotę danego stosunku prawnego. W tym kontekście pamiętać trzeba, że nie można umówić się skutecznie o świadczenie niemożliwe. Powstaje pytanie, jakie świadczenie może zostać uznane za możliwe, a jakie nie.

Zgodnie z art. 387 kodeksu cywilnego umowa o świadczenie niemożliwe jest nieważna. Strona, która w chwili zawarcia kontraktu wiedziała o niemożliwości świadczenia i kontrahenta nie wyprowadziła z błędu - jest zobowiązana do naprawienia szkody, którą kontrahent poniósł przez to, że zawarł umowę, nie wiedząc o niemożliwości świadczenia. Czym jest świadczenie niemożliwe, na jakim etapie można je stwierdzić i jakie mogą być tego konsekwencje?

Świąteczna oferta

PRO.RP.PL za 39 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Prawo w firmie
Podwykonawstwo a prawo zamówień publicznych. Co mówi orzecznictwo KIO?
Prawo w firmie
EUDR nabiera coraz wyraźniejszych kształtów. Co zakłada unijna regulacja?
Prawo w firmie
Komisja Europejska zaskarżyła Polskę do TSUE. Chodzi o minimalny podatek dochodowy
Prawo w firmie
Należyta staranność to nie bat na przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Prawo w firmie
Czy kupowanie fałszywych opinii w internecie da korzyści podatkowe?
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką