W rozmowie z pracownikiem też można popełnić błędy

Rozmowa | Joanna Torbé: adwokat, kancelaria Torbé i Partnerzy

Aktualizacja: 15.05.2016 13:09 Publikacja: 15.05.2016 07:00

Foto: 123RF

Rz: Jakie najczęściej błędy popełniają pracodawcy, dyscyplinując pracowników?

Joanna Torbé: Pracodawcy są coraz bardziej świadomi praw swoich i tych, które muszą zagwarantować zatrudnionym. Pracownicy często nie dostrzegają, że przestrzeganie dyscypliny pracy należy do ich obowiązków, i to podstawowych. Pracodawca ma więc prawo ich dyscyplinować. Wbrew częstemu przekonaniu w zakładzie pracy nie musi być przyjaznej i miłej atmosfery. Przełożony ma prawo kierować do załogi uwagi dotyczące dyscypliny pracy, np. zbyt długiego korzystania z przerw śniadaniowych czy przebywania w palarni. Nie musi, a nawet nie powinien, wykazywać zainteresowania sprawami prywatnymi pracowników, więc oczekiwanie od pracodawcy współczucia czy szczególnego zainteresowania np. stanem zdrowia nie powinno stanowić podstawy do formułowania jakichkolwiek zarzutów wobec niego. Prywatnych spraw, nawet trudnych czy tragicznych, pracownik nie powinien przenosić na grunt służbowy. Są to kwestie pozaprawne. Pracodawca ma zatem prawo wymagać, aby zatrudnieni byli skupieni na swoich obowiązkach i pracowali jak najwydajniej, ma prawo oczekiwać perfekcji i egzekwować.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Rządowa deregulacja w Sejmie. Szybkie tempo prac i krytyka opozycji
Prawo w firmie
Najlepsze studia MBA w Polsce. Wyniki rankingu Perspektywy 2025
Prawo w firmie
Dialog między zamawiającymi a wykonawcami to priorytet. Debata "Rzeczpospolitej"
Prawo w firmie
Układy zbiorowe. Jest dobry sposób na ich upowszechnienie
Prawo w firmie
Przełomowy wyrok TSUE w sprawie odpowiedzialności zarządu za podatki spółki