Reklama

Przetargi - kiedy zmowa a kiedy legalne konsorcjum

Zmowa przetargowa to jedno z najpoważniejszych naruszeń prawa antymonopolowego. Przepisy te zakazują takiego łączenia sił przez niezależnych przedsiębiorców, które prowadziłoby do naruszenia lub całkowitego wyeliminowania konkurencji. Jednak nie każda współpraca firm, w tym wspólne przedstawienie oferty musi wiązać się z naruszeniem tych przepisów.

Publikacja: 24.01.2016 14:24

Zdarzają się sytuacje, w których przedsiębiorcy, w celu pozyskania zamówienia publicznego, mają prawo połączyć siły i przedstawić jedną wspólną ofertę. I wcale nie musi to oznaczać naruszenia reguł prawa ochrony konkurencji i konsumentów. Co więcej, przy dużych, skomplikowanych, wymagających specjalistycznej wiedzy zamówieniach, mogą tę konkurencję zwiększać. W jaki sposób?

Łatwo to sobie wyobrazić na przykładzie bardzo znaczącego (np. pod względem wartości) zamówienia, któremu samodzielnie jest w stanie sprostać tylko kilka dużych firm. Te małe, czy nawet średnie nie mają co marzyć o wygranej. Często kryteria formalne w ogóle wykluczą je z możliwości startu. I właśnie utworzenie konsorcjum może ten stan rzeczy zmienić. Z korzyścią dla potencjalnych wykonawców jak i zamawiającego, który będzie miał większy wybór ofert.

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Prawo w firmie
Zamówienia publiczne nie dla firm z Chin czy Turcji. Nowe prawo już obowiązuje
Prawo w firmie
Więcej zamówień z wolnej ręki. Zmiany w zamówieniach publicznych
Prawo w firmie
Czy skargę do sądu na decyzję skarbówki można złożyć przez e-Doręczenia?
Prawo w firmie
AI Act. Zaczęła obowiązywać jedna z najbardziej kontrowersyjnych części rozporządzenia
Prawo w firmie
Nowa ustawa sankcyjna nie pozwoli spryciarzom na zakazany handel z Rosji
Reklama
Reklama
Reklama