Aktualizacja: 14.01.2016 06:30 Publikacja: 14.01.2016 06:30
Foto: 123RF
Istota problemu sprowadza się do iluzoryczności ograniczenia co do czasu trwania kontroli u przedsiębiorcy (art. 83 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej – usdg), z uwagi na liczne wyłączenia tej zasady (art. 83.2; 84; 84a; 84aa; 84ab; 84b usdg). Nie same jednak wyłączenia (ograniczenia) budzą wątpliwości, takie występują bowiem w różnych ustawach i w różnym zakresie, lecz sposób sformułowania przesłanek z art. 83 ust. 2 usdg. Odesłanie do innych aktów prawnych, np. do ustawy o ochronie konkurencji, czy też użycie terminów z innych ustaw, np. o środowisku naturalnym, należy uznać za nie niewystarczające i zbyt ogólne. Taki mechanizm legislacyjny pozwala organom kontrolnym, np. urzędom skarbowym, jedynie na przytoczenie (przepisanie) jednego z sześciu przepisów o wyłączeniu czasu kontroli zawartych w art. 83 ust 2 usdg, aby bez żadnych ujemnych skutków prawnych, w szczególności procesowych, w sposób nieograniczony czasowo prowadzić postępowanie, np. kontrolne, stąd konieczność zmiany tych przepisów, aby także i w tych sześciu przypadkach został określony limit czasowy trwania kontroli oraz możliwość poddania takich praktyk sądowej kontroli.
Rządowy pakiet deregulacyjny ma uprościć życie przedsiębiorcom. Sejmowa opozycja zauważa, że likwiduje niewiele...
Perspektywy opublikowały wyniki kolejnego rankingu programów MBA, czyli studiów kształcących menedżerów. "Złotą...
Współpraca podmiotów państwowych i samorządowych z sektorem prywatnym jest kluczowa dla zwiększenia efektywności...
Pieniądze publiczne powinny poprawiać płace i warunki pracy zatrudnionych – wynika z ogólnoeuropejskiego badania.
Członkowie zarządu będą mogli realnie bronić się w postępowaniach o przeniesienie na nich odpowiedzialności za p...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas