Zmowy cenowe to zagrożenie dla konkurencji

Ceny to jeden z ważnych elementów polityki handlowej i konkurencji. Dlatego też zdarzają się przypadki, że firmy porozumiewają się w sprawie wysokości cen. Takich praktyk zakazuje prawo.

Publikacja: 23.12.2015 05:50

Zmowy cenowe to zagrożenie dla konkurencji

Foto: 123RF

Ustalanie przez przedsiębiorcę cen sprzedawanych produktów lub świadczonych usług stanowi istotny element walki konkurencyjnej. Niepewność co do tego, jakie ceny zastosują konkurenci oraz jak zachowają się w reakcji na podwyższenie lub obniżenie cen przez innego przedsiębiorcę, jest jednym z podstawowych mechanizmów rynkowych. Wysokość cen decyduje w dużym stopniu o powodzeniu strategii handlowej. W konsekwencji zdarzają się przypadki, gdy przedsiębiorcy próbują podejmować działania zmierzające do ograniczenia tej niepewności, porozumiewając się co do wysokości cen lub sposobów ich ustalania. Należy jednak pamiętać, iż tego rodzaju działania, jako sprzeczne z zasadami wolnej konkurencji, są zakazane przez prawo, a naruszenie tego zakazu spotyka się z bardzo surowymi karami finansowymi. Na straży przestrzegania przepisów stoi prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Pozostało jeszcze 91% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Prawo w firmie
Weszła w życie ustawa zawierająca pierwszy pakiet rozwiązań deregulacyjnych
Prawo w firmie
Deregulacja idzie pełną parą. Co już jest gotowe, co czeka w kolejce
Prawo w firmie
Adam Zakrzewski: Zmiany, na które czekał rynek mieszkaniowy
Prawo w firmie
40 proc. opłat za mieszkanie w kosztach biznesu? Jest to możliwe
Prawo w firmie
Deregulacja po 100 dniach: rząd przyjął większość postulatów zespołu Brzoski
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama