Aktualizacja: 10.11.2020 19:23 Publikacja: 10.11.2020 14:32
Foto: pixabay.com
W tym roku pierwszy raz w czasach po II wojnie światowej piwny festiwal musi zostać odwołany z powodu ograniczeń koronawirusowych, jednak wciąż pozostaje jedną z najbardziej rozpoznawanych imprez masowych w Europie. Zapewne dlatego poprzez rejestrację jego nazwy jako znaku towarowego władze miasta Monachium starają się uzyskać możliwie szeroką ochronę dla swojego najsłynniejszego wydarzenia.
W czerwcu 2016 roku „Oktoberfest" został zgłoszony w EUIPO jako znak towarowy Unii Europejskiej. Jednakże początkowo Urząd odmówił rejestracji znaku towarowego dla dużej części żądanych towarów i usług: wszystkich towarów i usług z klas 3, 4, 6, 9, 14, 16, 18, 21, 24, 25, 26, 28 , 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 38, 39, 41, 43 i części 45. Nie zgadzając się z takim rozstrzygnięciem Urzędu, władze miasta złożyły odwołanie od decyzji. W jego wyniku udało się obronić zgłoszenie dla kolejnych towarów i usług, między innymi dla pamiątek i produktów reklamowych, takich jak kosmetyki, figurki, sprzęt RTV, biżuteria, wyroby z papieru, produkty gospodarstwa domowego, odzież, zabawki. Urząd odrzucił jednak zgłoszenie znaku towarowego dla piwa, innych napojów i żywności, a także dla usług organizacji festiwali i rozrywki w klasie 41. W uzasadnieniu Urząd wskazał, że znak towarowy Oktoberfest ma charakter opisowy dla wszystkich towarów, które mają związek z festiwalami (klasa 41, dostarczanie żywności i napojów, artykułów spożywczych i napojów jako towarów). Co ciekawe, w toku postepowania wpłynęły także uwagi podmiotów trzecich, w których wskazywano, że festiwale o nazwie „Oktoberfest" są organizowane w wielu miejscach w Niemczech i poza nimi np. w Fuldzie, Hamburgu, Frankfurcie, nad jeziorem Bodensee, w Branderburgiii, Mannheim czy Wiedniu. Pomimo podjętych prób przedstawienia szeregu dowodów miasto Monachium nie zdołało wykazać, że słowo Oktoberfest nabrało, szczególnie w zakresie usług organizacji festiwali, wtórnej zdolności odróżniającej w wyniku jego używania i jest kojarzone tylko z wydarzeniem organizowanym na Theresienwiese („błoniach Teresy") w Monachium.
Zlikwidowany ma być przepis o równym podziale leków deficytowych do dziesięciu największych hurtowni farmaceutycznych w kraju. Taki wymóg okazał się trudny do zrealizowania.
Mijający rok przyniósł kilka ciekawych ustaw i kilka szkodliwych z punktu widzenia przedsiębiorców. Wciąż brak jest zdecydowanych reform probiznesowych – wynika z raportu firmy Grant Thornton, który „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.
Autorzy „Rzeczpospolitej” zdominowali podium XII edycji konkursu Urzędu Patentowego na informację medialną o tematyce własności intelektualnej, w tym przemysłowej.
Podwykonawstwo całości zamówienia w prawie zamówień publicznych nie jest dopuszczalne - powierzyć można wykonanie części zamówienia. A co mówi orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej.
EUDR obejmuje siedem odnośnych towarów, których produkcja, w ocenie ustawodawcy unijnego, w największym stopniu przyczynia się do wylesiania i degradacji lasów - soję, kawę, kakao, bydło, palmę olejową, drewno i kauczuk.
Zaawansowany technologicznie podgrzewacz zapobiega osadzaniu się lodu na soczewkach reflektorów – to pierwsze tego typu rozwiązanie, które teraz zostało objęte patentem przez amerykańską firmę Rivian produkującą elektryczne SUV-y i pickupy.
Polska i krajowi przedsiębiorcy raczej będą po stronie biorców technologii uznanych za standardy. To sprawia, że powinniśmy być zainteresowani ukształtowaniem rynku licencyjnego, który zapewni dostęp do standardów na rozsądnych i uczciwych warunkach.
Zainicjowane w minionym roku zmiany w prawie własności intelektualnej mają istotny wpływ na funkcjonowanie twórców, przedsiębiorców oraz użytkowników technologii cyfrowych. W 2025 roku reforma prawa własności intelektualnej będzie kontynuowana.
Dostawcę można uznać za producenta, jeżeli jego nazwa jest zbieżna ze znakiem towarowym umieszczonym na produkcie przez producenta. W celu zapewnienia ochrony konsumenta odpowiedzialność solidarna dostawcy i faktycznego producenta wadliwego produktu może powstać nawet wtedy, gdy dostawca sam nie umieścił swojej nazwy, znaku towarowego lub innego oznaczenia odróżniającego na tym produkcie.
Znaki towarowe odgrywają istotną rolę w gospodarce, upraszczając komunikację. Informują potencjalnych nabywców produktu o jego producencie. Są także efektywnym i zaawansowanym narzędziem marketingowym.
Firma przedsiębiorcy powinna odróżniać się od firmy innego podmiotu. Naruszenie prawa do firmy osoby trzeciej wiąże się z poważnymi konsekwencjami, zarówno dla sprawcy, jak i dla poszkodowanego, który może dochodzić swoich praw na różnych płaszczyznach.
Urząd Patentowy zorganizował I edycję konkursu na znak towarowy roku, mającego na celu wyróżnienie najciekawszych i najbardziej innowacyjnych znaków towarowych zgłoszonych do ochrony w Urzędzie Patentowym RP w 2023 r. Do finału trafiły projekty wybrane spośród ponad 12 tysięcy zgłoszeń.
Znaki towarowe sprzeczne z porządkiem publicznym lub dobrymi obyczajami nie mogą być rejestrowane – wynika z przepisów zarówno unijnych, jak i polskich. Problem był jednak ze zdefiniowaniem tych pojęć. Dokument Wspólnej Praktyki CP14 je wyjaśnia.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas