Jak wynika z ustaleń Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dystrybutor wyposażenia łazienek, spółka Excellent, przez 10 lat narzucał swoim partnerom handlowym ceny dalszej odsprzedaży produktów. W rezultacie niedozwolonego porozumienia konsumenci mogli być zmuszeni do płacenia wyższych cen za produkty takich marek, jak: Excellent, Actima, Hansgrohe, Villeroy & Boch czy Huppe.

Na przedsiębiorcę została nałożona kara finansowa ?w wysokości blisko 150 tys. zł. A wszystko dlatego, że zmowy cenowe są traktowane jako jedno z najpoważniejszych naruszeń prawa antymonopolowego. Wielokrotnie opisywaliśmy na łamach Prawa i Praktyki przykłady takich właśnie naruszeń. Jak widać, wciąż zdarzają się jednak przedsiębiorcy, którym wydaje się, że wspólne ustalanie cenników lub warunków udzielania rabatów mieści się w swobodnej grze rynkowej lub mając świadomość naruszenia przepisów, i tak decydują się na takie kroki. A przepisy, które regulują te kwestie, są jednoznaczne.

Zgodnie z art. 6 ustawy ?o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU z 2007 r., nr 50, poz. 331 ze zm.) zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym polegające w szczególności na ustalaniu, bezpośrednio lub pośrednio, cen i innych warunków zakupu lub sprzedaży towarów.

Niezależni przedsiębiorcy, do których można zaliczyć producentów, dystrybutorów, hurtowników i wreszcie detalistów, mogą oczywiście z sobą współpracować. Jednak współpraca ta nie może ograniczać konkurencji na rynku. A tak się dzieje, gdy producent lub dystrybutor narzuca minimalne ceny odsprzedaży swoich produktów lub ustala, w jakich okresach i w jakiej wysokości sprzedawcy mogą udzielać rabatów swoim klientom.

Tymczasem powinny to być ich decyzje związane ze swobodnie prowadzoną działalnością. Za naruszenie zasad wolnej i uczciwej konkurencji firmie grozi kara finansowa, która może sięgać 10 proc. przychodów. Warto dodać, że takiej sankcji można uniknąć w zamian za współpracę z UOKiK, dzięki programowi łagodzenia kar leniency. Przedsiębiorca, który dostarczy dowody na istnienie kartelu, nie był jego inicjatorem i zaprzestał niedozwolonych działań, może liczyć nawet na całkowite zwolnienie z kary pieniężnej. Odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące programu, nawet anonimowe, udzielają prawnicy UOKiK pod numerem telefonu 22 55 60 555.