Przed złożeniem reklamacji warto skontaktować się ze swoim operatorem i omówić problem. Dopiero jeśli to nie pomoże, należy złożyć reklamację.

Zasady dochodzenia roszczeń z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych określa ustawa z 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (DzU nr 171, poz. 1800 ze zm., dalej Prawo telekomunikacyjne) oraz rozporządzenie ministra infrastruktury z 1 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej (DzU nr 226, poz. 2291, dalej rozporządzenie).

Trzy sposoby

Są trzy sposoby składania reklamacji:

- telefonicznie – operator jest zobowiązany w ciągu 14 dni pisemnie potwierdzić przyjęcie reklamacji, chyba że w tym terminie udzieli odpowiedzi;

- ustnie do protokołu – osoba, która reklamację przyjmuje, ma obowiązek pisemnego jej potwierdzenia;

- pisemnie (list, faks, mail) – operator jest zobowiązany w ciągu 14 dni pisemnie potwierdzić przyjęcie reklamacji, chyba że w tym terminie udzieli odpowiedzi.

Reklamacja składana operatorowi powinna zawierać:

- imię i nazwisko (nazwę firmy);

- adres zamieszkania (siedziby firmy);

- określenie przedmiotu reklamacji oraz reklamowanego okresu;

- przedstawienie okoliczności uzasadniających reklamację;

- numer ewidencyjny nadany przez operatora, ewentualnie przydzielony reklamującemu numer, którego dotyczy reklamacja (w przypadku ponownego kontaktu w tej samej sprawie);

- datę zawarcia umowy i określony w niej termin rozpoczęcia świadczenia usługi – w przypadku reklamacji składanej z powodu niedotrzymania z winy operatora terminu rozpoczęcia świadczenia tych usług;

- wysokość kwoty odszkodowania lub innej należności w przypadku żądania ich wypłaty;

- numer konta bankowego lub adres właściwy do wypłaty odszkodowania lub innej należności albo wniosek o ich zaliczenie na poczet przyszłych płatności,

- podpis w przypadku reklamacji pisemnej.

W przypadku, gdy reklamacja nie zawiera wszystkich elementów formalnych, operator, o ile uzna, że jest to konieczne do prawidłowego jej rozpatrzenia, niezwłocznie wezwie do jej uzupełnienia, określając termin, nie krótszy niż 7 dni, i zakres tego uzupełnienia. Nieuzupełnienie reklamacji spowoduje pozostawienie jej bez rozpoznania.

Reklamację można złożyć w oddziale operatora obsługującym jego użytkowników.

Jest 12 miesięcy

Termin na złożenie reklamacji wynosi 12 miesięcy od ostatniego dnia okresu rozliczeniowego, w którym zakończyła się przerwa w świadczeniu usługi telekomunikacyjnej, lub od dnia, w którym usługa została nienależycie wykonana lub miała być wykonana, lub od dnia doręczenia faktury zawierającej nieprawidłowe obliczenie należności z tytułu świadczenia usługi telekomunikacyjnej.

Reklamację złożoną po upływie terminu operator pozostawi bez rozpoznania, o czym powiadamia reklamującego.

Jaka odpowiedź

Operator zobowiązany jest rozpatrzyć reklamację, w terminie 30 dni od dnia jej złożenia.

Odpowiedź na nią powinna być udzielona w formie pisemnej i powinna zawierać:

- nazwę jednostki operatora rozpatrującej reklamację;

- powołanie podstawy prawnej;

- rozstrzygnięcie o uznaniu lub odmowie uznania reklamacji;

- w przypadku przyznania odszkodowania – określenie wysokości kwoty i terminu jego wypłaty;

- w przypadku zwrotu innej należności – określenie wysokości kwoty i terminu jej zwrotu;

- pouczenie o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego i prawie dochodzenia roszczeń w postępowaniu sądowym, a dodatkowo, w przypadku gdy reklamującym jest konsument, o prawie dochodzenia roszczeń w postępowaniu polubownym lub mediacyjnym;

- podpis upoważnionego pracownika reprezentującego operatora, z podaniem zajmowanego przez niego stanowiska.

Dodatkowo w przypadku odmowy uznania reklamacji w całości lub części odpowiedź na reklamację powinna:

- zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne;

- zostać doręczona reklamującemu przesyłką poleconą.

Jeżeli reklamacja nie zostanie rozpatrzona w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, uważa się, że została uwzględniona. Przez rozpatrzenie reklamacji rozumieć należy wysłanie przed upływem tego terminu przez operatora odpowiedzi o uwzględnieniu lub nieuwzględnieniu reklamacji.

W ostatecznej odpowiedzi operator jest zobowiązany zamieścić informację o zakończeniu postępowania reklamacyjnego i wskazać przysługujące abonentowi dalsze drogi dochodzenia roszczeń. Abonentowi przysługuje prawo dochodzenia roszczeń w postępowaniu sądowym, a dodatkowo w przypadku, gdy reklamującym jest konsument – w postępowaniu polubownym lub mediacyjnym. Do konsumenta należy decyzja, z której drogi zechce skorzystać.

Wysokość odszkodowania

Art.105 Prawa telekomunikacyjnego określa, że za każdy dzień przerwy w świadczeniu usługi powszechnej płatnej okresowo abonentowi przysługuje odszkodowanie w wysokości jednej piętnastej średniej opłaty miesięcznej liczonej według rachunków z ostatnich trzech okresów rozliczeniowych, jednak za okres nie dłuższy niż ostatnie 12 miesięcy. Odszkodowanie nie przysługuje, jeżeli w okresie rozliczeniowym łączny czas przerw był krótszy od 36 godzin.

Abonent żądać może od operatora odszkodowania innego aniżeli określone w ustawie, jeżeli w wyniku braku łączności poniósł wymierne straty, których wysokość jest w stanie udowodnić.

Postępowanie mediacyjne prowadzi prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej na wniosek konsumenta lub z urzędu, jeżeli wymaga tego ochrona konsumenta. Warunkiem podjęcia mediacji przez prezesa UKE jest zgoda na to obu stron konsumenta i operatora.

Prezes UKE zapoznaje operatora z roszczeniem konsumenta, przedstawia stronom sporu przepisy prawa mające zastosowanie w sprawie oraz ewentualne propozycje polubownego zakończenia sporu. Prezes UKE może wyznaczyć stronom termin do polubownego zakończenia sprawy.

Zaznaczyć należy jednak, że mediacja nie jest inną formą reklamacji i nie należy oczekiwać, iż prezes UKE wyda korzystną dla konsumenta decyzję. Prezes UKE w ramach mediacji nie ma również możliwości umorzenia spornej opłaty naliczonej przez operatora. Umorzyć sporną opłatę może tylko sam operator, albo sąd w swoim wyroku.

Mediacja może zakończyć się niekorzystnie dla konsumenta – prezes UKE odstępuje od postępowania mediacyjnego, jeżeli w wyznaczonym terminie sprawa pomiędzy operatorem a konsumentem nie została polubownie zakończona oraz w razie oświadczenia co najmniej jednej ze stron, że nie wyraża zgody na polubowne zakończenie sprawy.

Bez formularza

Do wszczęcia postępowania mediacyjnego nie są wymagane specjalne formularze. Wystarczy opisać problem i przesłać pocztą wniosek o postępowanie mediacyjne na adres Delegatury UKE w województwie właściwym ze względu na miejsce zamieszkania. Adresy i dane kontaktowe Delegatur UKE znaleźć można na oficjalnej stronie Urzędu: www.uke.gov.pl

Zgodnie z wymogami UKE do wniosku należy dołączyć posiadane dokumenty, które potwierdzają argumenty wnioskodawcy (np. kopie reklamacji, odpowiedź od operatora, dowody wpłaty, zawiadomienie prokuratury). Oprócz opisu sprawy we wniosku powinno być w nim:

- oświadczenie o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego;

- oświadczenie o zgodzie na polubowne zakończenie sporu w trakcie mediacji;

- propozycja rozstrzygnięcia sporu (jeśli wnioskodawca oczekuje dodatkowego odszkodowania za poniesione wymierne straty – powinien dołączyć dokumenty potwierdzające wysokość strat);

- pełnomocnictwo, jeśli występuje się w imieniu innej osoby.

Wniosek o wszczęcie postępowania mediacyjnego, jak również załączniki do wniosku nie podlegają opłacie skarbowej. Droga postępowania mediacyjnego jest możliwa tylko w przypadku, gdy o mediację występuje konsument, a więc osoba fizyczna, która ma podpisaną umowę z operatorem i korzysta z usług operatora dla celów niezwiązanych bezpośrednio z działalnością gospodarczą lub wykonywaniem zawodu.

W przypadku gdy wniosek jest niekompletny, urząd wezwie wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Postępowanie mediacyjne prowadzone jest przez UKE wyłącznie korespondencyjnie. Kopie wszystkich pism wysyłanych przez UKE do operatora przesyłane są też do wnioskodawcy.

UKE nie prowadzi dwa razy postępowania mediacyjnego w tej samej sprawie oraz w sprawach, w których spór został rozstrzygnięty przez sąd powszechny lub polubowny.

Cztery zasady

1. Przed złożeniem reklamacji warto skontaktować się ze swoim operatorem i omówić swój problem. Bardzo często jest to najszybsza droga pomyślnego rozwiązania problemu.

2. Reklamację można złożyć w każdym oddziale operatora obsługującym jego użytkowników. Termin na złożenie reklamacji wynosi 12 miesięcy.

3. Operator zobowiązany jest rozpatrzyć reklamację, w terminie 30 dni od dnia jej złożenia.

4. Po zakończeniu postępowania reklamacyjnego abonentowi przysługuje prawo dochodzenia roszczeń w postępowaniu sądowym, a dodatkowo, w przypadku gdy reklamującym jest konsument w postępowaniu polubownym lub mediacyjnym.

Komentuje Dariusz Prymon, z Kancelarii Prawnej Jerzy T. Pieróg

Można się zastanawiać, czy po niekorzystnym zakończeniu postępowania reklamacyjnego warto nadal walczyć z operatorem. Odpowiedź brzmi TAK. Pomimo, że postępowanie mediacyjne i postępowanie przed sądem polubownym są postępowaniami dobrowolnymi i do pomyślnego ich przeprowadzenia potrzebna jest dobra wola obu stron, wskazać należy, że są one skuteczne.

Każdemu operatorowi zależy na zadowoleniu i utrzymaniu stałego klienta, dlatego w większości przypadków operator w wyznaczonym terminie kontaktuje się z wnioskodawcą i proponuje jakieś rozwiązanie problemu. Operatorzy wprawdzie niechętnie uznają rację klientów, ale zasadniczo wolą polubownie zakończyć spór, niż czekać na jego rozstrzygnięcie przez sąd powszechny.