Od 1 lipca tych dróg jest więcej. Chodzi o 14 nowych odcinków, a sprawa dotyczy przewoźników jeżdżących po drogach krajowych pojazdami powyżej 3,5 tony oraz autobusami – niezależnie od ich dopuszczalnej masy.
W noweli rozporządzenia wymienia się m.in.:
– drogę ekspresową S7 na odcinku Elbląg – węzeł Pasłęk-Północ;
– drogę krajową nr 91 na odcinkach: skrzyżowanie z drogą krajową nr 6 – węzeł Nowe Marzy i skrzyżowanie z drogą ekspresową S5 – Łysomice (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 552);
– drogę krajową nr 92 na odcinkach: Września – granica m. Konin oraz granica m. Konin – Łowicz (skrzyżowanie z drogami krajowymi nr 2 i 14).
Rozszerzenie systemu opłat o odcinek drogi ekspresowej S7 było planowane od dawna. System ma być wprowadzany stopniowo, a docelowo wszystkie autostrady i drogi ekspresowe znajdą się w elektronicznym systemie poboru opłat. Odcinek ten liczy 13,7 km i łączy się bezpośrednio z odcinkiem S22 Elbląg – Grzechotki (granica państwowa), na którym opłaty obowiązują dokładnie od roku. Wprowadzenie opłat na nowych odcinkach ma na celu ich zabezpieczenie przed nadmiernym ruchem pojazdów ciężkich. Chodzi o to, że są to dziś drogi alternatywne wobec płatnych od dawna autostrad A1 i A2.
Wykazy dróg płatnych będą uzupełniane o kolejne odcinki oddawane do użytkowania. Celem ma być przeniesienie ruchu pojazdów ciężkich na autostrady, poprawa stanu dróg krajowych oraz obniżenie liczby wypadków na nich i większy komfort życia mieszkańców miejscowości położonych przy nich.
Podstawa prawna: nowela rozporządzenia Rady Ministrów z 6 czerwca 2012 r. DzU z 25 czerwca, poz. 715