Wybór projektorów na rynku jest bardzo duży. Każda firma może łatwo dostosować sprzęt do swoich wymagań, możliwości budżetowych, warunków pracy urządzenia.

Według badań przeprowadzonych przez Futuresource Consulting w 2010 r. sprzedaż projektorów w Polsce wzrosła o około 31 proc. Kupują je głównie firmy (ponad 90 proc.). Tylko niewielka część trafia do użytkowników kina domowego.

Dla wielu przedsiębiorstw taki sprzęt jest wręcz niezbędny do prowadzenia biznesu. Dotyczy to firm zajmujących się działalnością edukacyjną, szkoleniową, doradczą, zatrudniających licznych przedstawicieli handlowych często robiących prezentacje u klientów.

– Bardzo perspektywiczny jest również rynek projektorów instalacyjnych. Wciąż rośnie liczba stałych instalacji w takich miejscach jak muzea, obiekty sportowe, hale widowiskowe, hotele, sale konferencyjne. Takich projektorów można też używać w reklamie (np. projekcja na foliach w witrynach sklepowych). Dużym odbiorcą projektorów instalacyjnych są poza tym firmy rentalowe, obsługujące eventy – mówi Mariusz Orzechowski, dyrektor przedstawicielstwa NEC Display Solutions Europe GmbH w Polsce.

Zróżnicowane ceny

Małe i średnie firmy na ogół szukają tanich rozwiązań. Wciąż bardzo dużym zainteresowaniem cieszą się projektory SVGA oraz XGA dysponujące jasnością od 2500 do 3000 ANSI lumenów (jednostki natężenia światła).

– Obserwujemy znaczny wzrost sprzedaży projektorów WXGA (szerokoekranowych). Większość współczesnych notebooków pracuje w formacie panoramicznym. Wybierając projektor WXGA, zapewnimy pełną zgodność z obrazem z komputera. Możemy wtedy zaprezentować do 30 proc. więcej obrazu niż w formacie 4:3 – mówi Tomasz Jaroszewicz z firmy Epson.

Coraz częściej poszukiwane są również tańsze projektory HD (o wysokiej rozdzielczości). Największy wpływ na cenę ma właśnie rozdzielczość, jasność i funkcja lensshift (zmiana położenia obiektywu w celu redukcji zniekształceń trapezowych).

Ceny projektorów są bardzo zróżnicowane. Można przyjąć, że średnio najpopularniejsze na rynku modele kosztują około 2000 zł netto. Na przykład na najtańszy projektor z oferty Veracomp trzeba wydać 900 zł netto, natomiast na najdroższy ponad 200 tys. zł. Projektor firmy Acer – z kategorii pico, wykorzystujący technologię LED – kosztuje około 700 zł, natomiast najdroższy Acer P7500 o rozdzielczości HD, jasności 4000 ANSI lumenów, z funkcją lensshift, kontrolowany i zarządzany przez sieć LAN – około 7000 zł. W ofercie Epsonu są projektory w cenach od 1230 zł brutto do 55 000 zł brutto.

Drogie są projektory instalacyjne o wysokim parametrze jasności, dodatkowych ustawieniach obrazu, wymiennych obiektywach, z możliwością sterowania przez sieć. Kosztują kilkanaście tysięcy złotych.

Zalety technologii LED

Jeśli chodzi o zastosowaną technologię, dominują dwie: LCD (42,5 proc. rynku) oraz DLP (51,5 proc.). Urządzeń w technologii LED w ubiegłym roku sprzedano tylko 6 proc. Ale producenci uważają, że to przyszłość rynku.

Każda technologia ma zalety i wady. DLP to wysoki kontrast, wysoka jasność, spójny obraz, duża jego głębia. W trakcie eksploatacji jakość obrazu nie ulega degradacji, jednak możliwy jest tzw. efekt tęczy.

W przypadku najlepszych paneli LCD jakość może być bardzo wysoka, ale podczas eksploatacji może dojść do wypalania pikseli. Z kolei w tańszych modelach mamy słabszy kontrast.

– Zwracam uwagę na urządzenia wykorzystujące technologię LED. Wszyscy czołowi producenci inwestują w jej rozwój. Ma ona dwie niezaprzeczalne zalety: żywotność przez 20 tys. godzin (zwykłe projektory „lampowe" pracują od 2 tys. do 6 tys. godzin) oraz gwarancję nieprzerwanej pracy. I to nie wszystko. Warto też wymienić choćby stałą jasność (zwykłe projektory szybko słabną), przyjazność dla środowiska (nie ma szkodliwych odpadów w postaci lamp zawierających rtęć), bezserwisową eksploatację – twierdzi Tomasz Kleczkowski, wiceprezes zarządu ViDiS.

Duży obraz w małej sali

Oprócz urządzeń o tradycyjnej odległości projekcyjnej można wybrać także sprzęt krótkoogniskowy (short-throw), sprzęt w technologii 3D czy maleńki pico projektor.

Obecnie hitem na rynku są projektory krótkoogniskowe. Ich sprzedaż rośnie o 20 proc. rocznie. Sprawdzają się zwłaszcza przy zastosowaniach służących edukacji. Duży obraz uzyskuje się z niewielkiej odległości. Ryzyko świecenia w oczy jest minimalne. Poza tym na ekranie nie pojawia się uciążliwy cień. Niewielki dystans pozwala na łatwą integrację projektora z tablicą multimedialną. Umożliwia też wyświetlenie obrazu o dużych rozmiarach nawet w małej sali konferencyjnej czy szkolnej. Ciekawą propozycją są nowe modele interaktywne o ultrakrótkiej ogniskowej. Gwarantują interaktywność nawet na ścianie czy zwykłej tablicy suchościeralnej. Mogą pracować nawet na poziomej powierzchni, np. na stole.

Wersja mini lub 3D

Rośnie także sprzedaż najmniejszych projektorów, tzw. pico. Są one wykorzystywane przeważnie do przenośnej rozrywki albo w pracy, np. przez przedstawicieli handlowych. Ich ceny zależą od technologii. Picoprojektory typu LCOS (Liquid Crystal on Silicon) są najtańsze, natomiast produkowane w technologii MEMS (Micro Electro-Mechanical Systems) – najdroższe. Po środku pod względem ceny znajdują się projektory typu DLP (Digital Light Processing).

W przyszłości rynek pico podzieli się na dwie części: projektory pico samodzielne oraz wbudowane. Te drugie staną się standardowym wyposażeniem wielu urządzeń przenośnych, np. smartfonów.

Na razie nie widać wielkiego zainteresowania sprzętem 3D (wyświetlającym obraz trójwymiarowy). Ale jest to niewątpliwie przyszłość. Projektorów 3D jest coraz więcej. Można jednak je wykorzystać tylko do współpracy z komputerem wyposażonym w mocną kartę graficzną. Trzeba też kupić specjalne okulary. Poza tym w ogólnie dostępnych urządzeniach (pomijając te za kilkadziesiąt tysięcy złotych i droższe) obraz przestrzenny jest nieostry, występują cienie.

– Sprzedaż projektorów 3D nie jest jeszcze na zadowalającym poziomie. Urządzenia te wykorzystywane są głównie w celach rozrywkowych oraz w edukacji. Popyt na nie będzie rósł dopiero wtedy, gdy na rynku będzie więcej filmów 3D oraz trójwymiarowych materiałów edukacyjnych dla szkół – twierdzi Michał Sędziak z firmy Veracomp.

Jaki sprzęt jest najczęściej wybierany

Udział w rynku projektorów w 2010 r., w proc.

- BenQ     27,4

- Epson     14,3

- NEC     9,6

- Sanyo     7,2

- Acer     6,7

- Hitachi     6,2

- Optoma     5,5

- LG     5,0

- Vivitek     3,2

- Sony     2,5

źródło: agencja badania rynku Part IT Reseller

 

Opinie dla „Rzeczpospolitej"

 

Tomasz Jaroszewicz, Epson

Ważne jest, po co kupujemy projektor. Czy chcemy to urządzenie przenosić i robić prezentacje poza firmą, czy też zależy nam na dobrze wyposażonej sali konferencyjnej. Powinniśmy oszacować budżet i precyzyjnie sprawdzić parametry urządzenia, biorąc pod uwagę natężenie światła białego i barwnego, rozdzielczość oraz kontrast. Warto też zwrócić uwagę na inne funkcje, np. możliwość odtwarzania materiałów z pendrive'a (projekcja bez komputera), z płyty CD czy DVD. Firmy, którym zależy na właściwym odwzorowaniu kolorów, powinny zainteresować się projektorami w technologii 3LCD. Co miesiąc odnotowujemy wzrost sprzedaży projektorów do ultra bliskiej projekcji (ultra short throw). Urządzenia te są bardzo wygodne w eksploatacji. Gwarantują jasny i ostry obraz z zaledwie kilku centymetrów.

 

Mariusz Orzechowski, przedstawicielstwo NEC Display Solutions Europe GmbH w Polsce

Bardzo często firma decyduje się na projektor, który później trudno wykorzystać ze względu na brak możliwości dostosowania go np. do różnej wielkości sal konferencyjnych i pomieszczeń w firmie. Dlatego przy wyborze projektora szczególną uwagę należy zwrócić na zakres regulacji powiększenia obrazu, jego jasność, możliwość podłączenia do komputera za pomocą uniwersalnych złączy, takich jak D-SUB czy USB. Ponieważ w miejscach, gdzie będą robione prezentacje, często brakuje specjalistycznych ekranów, warto zdecydować się na projektor umożliwiający wyświetlanie obrazu na powierzchniach innych niż białe; projektory takie wyposażone są w funkcję korekcji koloru ściany.

 

Krzysztof Sulowicz, BenQ PL

Projektor trzeba dostosować do celu i sposobu wykorzystywania. Im jaśniejsze są pomieszczenia, w których będą prowadzone prezentacje, tym większą jasnością powinien się charakteryzować projektor. Jeśli pokazy będą w niewielkich salach, warto kupić short throw; krótka ogniskowa powoduje, że projektor stawiamy blisko ekranu, nie przeszkadza on prelegentowi (nie świeci mu w oczy), a słuchaczom nie przeszkadza cień prowadzącego widoczny na ekranie. Wybór technologii DLP pozwala natomiast uniknąć niedogodności i kosztów związanych z wymianą filtrów. Projektor DLP po prostu ich nie ma. Kanał optyczny jest całkowicie zamknięty i się nie kurzy. Na wszelki wypadek warto również sprawdzić warunki gwarancji; czy jest opcja door-to-door, jak długa jest gwarancja na lampę (zwykle krótsza niż na cały projektor).