- Czy pracownicy mogą podpisywać listę obecności raz w miesiącu, gdy takie postanowienie będzie w regulaminie pracy?

Pracodawcy, którzy muszą ustalić regulamin pracy (czyli zatrudniający co najmniej 20 osób lub u których nie obowiązuje układ zbiorowy pracy), mają obowiązek określić w nim sposób potwierdzania przez podwładnych przybycia do firmy i obecności w niej.

Stanowi o tym art. 104

1

§ 1 pkt 9

kodeksu pracy

.

O sposobie decyduje pracodawca, a może to mieć formę np.:

- złożenia własnoręcznego podpisu przez pracownika na liście obecności,

- zarejestrowania w systemie komputerowym,

- odbicia karty zegarowej.

Jeśli firma zdecyduje się na listy obecności, to w każdym dniu wykonywania pracy podwładny musi potwierdzić przybycie do miejsca wykonywania zajęć własnoręcznym podpisem złożonym we wskazanym miejscu.

Skoro taki wykaz ma potwierdzać przybycie do pracy, to nie ma prawnych możliwości, aby wypełniać go np. raz w miesiącu. Będzie to niezgodne z podstawowym celem listy, czyli potwierdzaniem przybycia do pracodawcy w każdym dniu wykonywania zadań.

Autor jest ekspertem prawa pracy, współpracuje z Kancelarią Adwokacko-Radcowską „Gujski Zdebiak”

Więcej informacji w serwisach:

Kadry i płace » Obowiązki i odpowiedzialność pracownika

Umowy i dokumenty » Regulaminy » Regulamin pracy