- Zepsuł się kocioł ogrzewający pomieszczenia. W biurach było ok. 5
o
C, ale pracownicy odmówili pójścia do domu. Czego oni się obawiali? Czy za ten dzień powinni mieć płacone, jakby byli w pracy, czy mieli wypisać wnioski urlopowe?
– pyta czytelniczka.
Pracodawca na czas usunięcia awarii kotła ogrzewającego miał obowiązek odsunięcia pracowników od pracy w biurze, a ci powinni się byli temu poleceniu podporządkować.
Nie mogą ich za to spotkać żadne negatywne konsekwencje, a za czas niewykonywania z tego powodu pracy zachowują prawo do wynagrodzenia (art. 81 kodeksu pracy).
Niemożność realizacji zadań z powodu nieodpowiedniej temperatury w biurze jest bowiem przestojem niezawinionym przez zatrudnionych. Nie może tu być mowy o urlopie wypoczynkowym.
Należy również pamiętać, że pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego, w razie gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bhp i stwarzają bezpośrednie zagrożenie zdrowia lub życia pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom (art. 210 § 1 k.p.).
Jeżeli skorzystanie z tego uprawnienia nie usuwa niebezpieczeństwa, podwładnemu wolno oddalić się z miejsca zagrożenia, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego (art. 210 § 2 k.p.). W tych sytuacjach pracownik nie może ponosić jakichkolwiek niekorzystnych skutków (art. 210 § 21 k.p.), a za ten czas zachowuje prawo do wynagrodzenia (art. 210 § 3 k.p.).
Jak wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z 7 stycznia 1998 (I PKN 405/97), wprawdzie powołane przepisy stanowią o pracowniczym prawie, ale powstrzymanie się od wykonywania pracy zagrażającej zdrowiu pracownika może w konkretnych okolicznościach sprawy stanowić przedmiot pracowniczego obowiązku dbałości o dobro pracodawcy (art. 100 § 2 pkt 4 k.p.).
SN podkreślił również, że pracownik zamiast przebywać w nieogrzanym pomieszczeniu i demonstrować postawę „na złość pracodawcy odmrożę sobie uszy”, powinien skorzystać z propozycji wykonywania pracy w innym pomieszczeniu czy też zastosowania bardziej efektywnych urządzeń do ogrzewania elektrycznego, a nawet udać się do swego mieszkania i czekać na wezwanie do firmy w warunkach niezagrażających zdrowiu.
Obowiązki ma każdy
W pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18
C (§ 30
).
Jej zapewnienie należy do pracodawcy. On też ponosi odpowiedzialność za stan bhp w zakładzie pracy (art. 207 § 1 zd. 1 k.p.).
Z kolei podstawowym obowiązkiem pracownika jest przestrzeganie przepisów i zasad bhp. W szczególności musi on wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami bhp oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych (art. 211 pkt 2 k.p.).
Autorka jest adwokatem, prowadzi własną kancelarię
Czytaj też artykuł:
Pracownik nie musi pracować w płaszczu
Zobacz więcej w serwisie:
»
»
»
»