- Zepsuł się kocioł ogrzewający pomieszczenia. W biurach było ok. 5

o

C, ale pracownicy odmówili pójścia do domu. Czego oni się obawiali? Czy za ten dzień powinni mieć płacone, jakby byli w pracy, czy mieli wypisać wnioski urlopowe?

– pyta czytelniczka.

Pracodawca na czas usunięcia awarii kotła ogrzewającego miał obowiązek odsunięcia pracowników od pracy w biurze, a ci powinni się byli temu poleceniu podporządkować.

Nie mogą ich za to spotkać żadne negatywne konsekwencje, a za czas niewykonywania z tego powodu pracy zachowują prawo do wynagrodzenia (art. 81 kodeksu pracy).

Niemożność realizacji zadań z powodu nieodpowiedniej temperatury w biurze jest bowiem przestojem niezawinionym przez zatrudnionych. Nie może tu być mowy o urlopie wypoczynkowym.

Należy również pamiętać, że pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego, w razie gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bhp i stwarzają bezpośrednie zagrożenie  zdrowia lub życia pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom (art. 210 § 1 k.p.).

Jeżeli skorzystanie z tego uprawnienia nie usuwa niebezpieczeństwa, podwładnemu wolno oddalić się z miejsca zagrożenia, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego (art. 210 § 2 k.p.). W tych sytuacjach pracownik nie może ponosić jakichkolwiek niekorzystnych skutków (art. 210 § 21 k.p.), a za ten czas zachowuje prawo do wynagrodzenia (art. 210 § 3 k.p.).

Jak wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z 7 stycznia 1998 (I PKN 405/97), wprawdzie powołane przepisy stanowią o pracowniczym prawie, ale powstrzymanie się od wykonywania pracy zagrażającej zdrowiu pracownika może w konkretnych okolicznościach sprawy stanowić przedmiot pracowniczego obowiązku dbałości o dobro pracodawcy (art. 100 § 2 pkt 4 k.p.).

SN podkreślił również, że pracownik zamiast przebywać w nieogrzanym pomieszczeniu i demonstrować postawę „na złość pracodawcy odmrożę sobie uszy”, powinien skorzystać z propozycji wykonywania pracy w innym pomieszczeniu czy też zastosowania bardziej efektywnych urządzeń do ogrzewania elektrycznego, a nawet udać się do swego mieszkania i czekać na wezwanie do firmy w warunkach niezagrażających zdrowiu.

Obowiązki ma każdy

W pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18

C (§ 30

rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września 1997 w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.

).

Jej zapewnienie należy do pracodawcy. On też ponosi odpowiedzialność za stan bhp w zakładzie pracy (art. 207 § 1 zd. 1 k.p.).

Z kolei podstawowym obowiązkiem pracownika jest przestrzeganie przepisów i zasad bhp. W szczególności musi on wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami bhp oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych (art. 211 pkt 2 k.p.).

Autorka jest adwokatem, prowadzi własną kancelarię

Czytaj też artykuł:

Pracownik nie musi pracować w płaszczu

Zobacz więcej w serwisie:

Kadry i płace

»

BHP

»

Hałas i temperatura

Kadry i płace

»

Wynagrodzenia

»

Wynagrodzenie za przestój, przerwy i za dyżur