[b]Czy jeśli pracownicy palą papierosy, to zakład pracy musi urządzać dla nich palarnię lub instalować specjalną kabinę?[/b]

Obowiązek pracodawców zatrudniających co najmniej 20 pracowników, polegający na tworzeniu palarni w zakładach pracy, zniknął z wejściem w życie od 15 listopada [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=353669]ustawy z 8 kwietnia 2010 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (DzU z 2010 r. nr 81, poz. 529[/link], dalej nowelizacja).

Choć wprost nowelizacja tzw. ustawy tytoniowej nie uchyla tego przepisu, to taki jest jej skutek. Takie stanowisko ma zarówno resort pracy, jak i Główny Inspektorat Pracy. Aby wyeliminować wszystkie wątpliwości pracodawców co do wymogu tworzenia palarni w firmach, niedługo powinniśmy spodziewać się także zmiany [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=170775]rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bhp (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.)[/link].

Dzięki temu zniknie niespójność między nowelizacją i tym rozporządzeniem, które przez pomieszczenie higieniczno-sanitarne rozumie również palarnie. Nie oznacza to jednak, że od połowy listopada pracownikom wolno palić na swoim stanowisku pracy i przy swoim biurku. Nadal jest to zabronione.